Introductiefilmpje

Deelnemers van de test geven aan dat zij in de introductie graag horen wat hen te wachten staat. Wat gaan ze precies doen en hoe werkt het? In het introductie filmpje hoeft nog niet diep worden ingegaan op historische achtergrondinformatie. Deze krijgen ze later in de tour wel. De introductie moet vooral simpel, duidelijk en een goed beeld geven van wat er komt.

Tekst versus audio
Mensen geven aan dat zij het prettiger vinden om meer audio te horen in de tour dan teksten te lezen op de smartphone. Ook zouden zij wat meer geleid willen worden; “Aan uw rechterhand zie je straks….”

Filmpjes versus foto’s

Tijdens de eerste gebruikerstesten uit Lab 1 werd aangegeven dat het niet zo prettig is om filmpjes op een Iphone te bekijken. Met name als de zon schijnt, zijn deze niet heel duidelijk te zien. Wel hebben mensen uit de laatste gebruikerstesten aangegeven dat zij het leuk vinden als er meer (historische) foto’s in de route worden verwerkt. Door het gebruik van meer beelden blijft informatie ook meer beklijven. Mensen vinden het bijvoorbeeld ook leuk als er bij iedere tip een foto staat.

Gebruik van logo’s

In de ondernemerschaproute lopen er drie lijnen door elkaar, de ondernemerslijn, de tulpenlijn en de tipslijn. Mensen hebben aangegeven het prettig te vinden als deze verschillende informatielagen ieder een eigen logo krijgen. Dan zie je duidelijker dat je bijvoorbeeld weer informatie over de Tulp krijgt.

Opdrachten
Verschillende mensen gaven aan dat het leuk zou zijn om meer opdrachten in de route te verwerken. Deze moeten ook meer over de route worden verdeeld, niet alleen in het begin zitten. Een idee van één van de testpersonen was om ook wat meer quizvragen toe te voegen. Dan komt het spelelement ook wat meer naar voren. Foto-opdrachten moet je op mooie locaties doen, zoals bij de Tuschinkski. Zoekopdrachten werden ook als positief ervaren!

Social Media

In de testen komt naar voren dat er maar zeer weinig gebruikt wordt gemaakt van social media tijdens het lopen van de route. Niet alle testpersonen waren lid van social media. Ook werd er te weinig op gewezen dat zij foto’s die zij onderweg maken kunnen delen op Facebook en Twitter. Misschien kun je bij alle routes tussendoor een note toevoegen met “wist je dat je foto’s die je maakt tijdens het lopen van deze route direct kan delen op jouw Facebook op Twitter? Probeer het eens!” (dan een kleine instructie erbij).

Tips

Tijdens de gebruikerstesten hebben mensen aangegeven tips alleen leuk te vinden als ze er daadwerkelijk langs lopen. Ze vinden het niet echt toegevoegde waarde hebben als een tip helemaal uit de buurt is. Als je iemand de tip geeft om bij een winkel naar binnen te gaan, dan moet dit wel een reden hebben. Denk aan het mooie interieur van Maison de Bonneterie of de Doelen waar vroeger de Nachtwacht hing. Uit zichzelf stappen mensen niet gauw een winkel in, dus verwijs echt naar ‘hidden treasures’ of doe een leuke zoekopdracht (bijv. naar de plek waar de Nachtwacht vroeger hing’).