Elk van deze boormachines heeft gegraven op een bepaald deel van het metrotracé van de Noord/Zuidlijn. Voor Victoria was dat op het traject Scheldeplein tot Station Rokin. Voorop de boormachine bevond zich het graafwiel. Het graafwiel had zes spaken met daaraan 30 van deze graaftanden, 15 rolbeitels en een centrumsnijder. Om grond weg te graven draaide het graafwiel rond. Met de graaftanden werd bij iedere omwenteling van het graafwiel een laag grond weggeschraapt.

Overdracht graaftand -      Overdracht van graaftand tunnelboormachine door Richard Koenders

Overdracht graaftand - Overdracht van graaftand tunnelboormachine door Richard Koenders


In december 2012 waren Victoria, Molly, Noortje en Gravin klaar met het graven van tunnels. In ruim 2½ jaar deden de vier 'dames' hun werk tussen het Damrak en Scheldeplein. Op de zeer informatieve site van de Noord/Zuidlijn vind je nog veel meer interessants. Kijk hier voor meer informatie over de tunnelboormachines.
Graafwiel -      Graafwiel waarop de graaftanden (snijbeitels) duidelijk zichtbaar zijn

Graafwiel - Graafwiel waarop de graaftanden (snijbeitels) duidelijk zichtbaar zijn


Je leest er o.a. de volgende buitengewone feiten:
- er is in totaal 6.228 meter geboord;
- de tunnels liggen op een diepte van 20 tot 30 meter onder de stad;
- ze bestaan uit 24.858 tunnelsegmenten;
- er is in totaal 587 dagen lang geboord, gedurende 2 jaar en 8 maanden;
- er werd gemiddeld 10,6 meter per dag afgelegd;
- in totaal werd 232.000 m3 grond afgevoerd om plaats te maken voor de twee tunnels;
- 40 boorders, verdeeld in vier boorploegen, hebben aan de tunnels gewerkt;
- het snelheidsrecord staat op naam van Victoria: 30 meter binnen 24 uur!

De graaftand van Victoria staat nu in het Amsterdam Museum geregistreerd onder objectnummer 1256.