Hester Gersonius werkt op de afdeling E-Cultuur binnen het Amsterdam Museum, waar ze zich voornamelijk bezig houdt met de verschillende websites en social media van het museum. Hester vertelt enthousiast: “we proberen de onderwerpen van de verschillende tentoonstellingen te laten leven bij de mensen thuis. We creëren betrokkenheid bij het publiek en streven naar participatie. Interactie is daarbij belangrijk.”

De afgelopen tijd is Hester vooral druk geweest met de website www.vanoostsanen.nl. In tegenstelling tot andere tentoonstellingen in het Amsterdam Museum werd er voor Van Oostsanen een website met een geheel nieuwe vormgeving ontwikkeld. “We werkten hiervoor samen met Driebit en Van de Jong interessant om het hele proces, van ontwerp tot uitvoering, mee te maken.”

Naast de website houdt Hester zich ook met andere zaken bezig. Zo heeft ze bijvoorbeeld het succesvolle fotomoment en de Van Oostsanen quiz mede ontwikkeld: “op verschillende plekken in de tentoonstelling kunnen bezoekers vragen over de tijd van Jacob beantwoorden. Aan het eind van de route krijgen ze te horen of ze echte Van Oostsanen-experts zijn.”

Dat er eindelijk een tentoonstelling aan Jacob wordt gewijd, vindt Hester wel terecht. “Jacob was naast een getalenteerde kunstenaar ook nog een zakenman én een echte ondernemer; zijn zakelijke instinct was zeker in die tijd erg bijzonder.” Wat ze nog meer speciaal aan hem vindt? “Ik kom uit dezelfde regio als waar Jacob gewoond en gewerkt heeft, dat maakt het voor mij extra leuk.”