Met Modemuze wordt beoogd deze kennis van musea en mode- en kostuumliefhebbers en kenners in contact te brengen met museumcollecties. Van handwerkhobbyist tot patroonverzamelaar, van ontwerper tot breigoeroe: de kennis waarover mode- en kostuumpubliek beschikt, zou tot onverwachte en dynamische verbanden kunnen leiden.

Participatie op het wereldwijde web

De democratische belofte van het internet begint via projecten zoals Modemuze in musea te wortelen. Voortschrijdende technologische ontwikkelingen maken interactie met publieksgroepen via internet niet alleen tot een dagelijkse realiteit, maar vragen ook om een herbeschouwing van de relatie die tot dusver gevormd is tussen het ‘instituut’ en haar ‘publiek’. Hoe verandert deze wanneer websitebezoekers worden uitgenodigd actief mee te doen in het creëren van een online kennisplatform? Maakt de komst van internet het mogelijk de traditionele relatie tussen bezoekers en het museale instituut in een nieuwe mal te gieten? En verandert hiermee de rol van het museum als kennisinstituut nog meer naar die van brede verzamelaar – niet alleen in de zin van algemene kennis, maar ook als neutrale agglomeraat op het woeste wijde web waarop mode en kostuumliefhebbers op zoek kunnen naar inspiratie?

In het vierde nummer van Volkskunde uit 2014 verscheen een artikel over de zoektocht naar een vorm van kennisuitwisseling en publieksparticipatie voor Modemuze. Hierin worden zowel de dilemma’s – uitdagingen, maar vooral kansen - voor het museale platform uitgelicht.

Bezoek de website van Modemuze.