Met zijn gewaagde, onmiskenbaar eigen stijl ontketent Keith Haring, een protegé van Andy Warhol, een revolutie in de kunst van de jaren tachtig. In New York, tijdens het conservatisme van Reagan, ziet de openlijk homoseksuele Haring het als zijn missie om door middel van zijn kunst maatschappelijke misstanden aan de kaak te stellen. Hij neemt stelling tegen de uitwassen van het kapitalisme en zet zich in voor nucleaire ontwapening, milieubescherming en gelijke rechten voor iedereen, ongeacht afkomst, huidskleur, religie of seksuele geaardheid. De thematische opstelling van de kunstwerken in ‘The Political Line’ toont, samen met dagboekfragmenten en ander archiefmateriaal, hoe toegewijd Haring zich inzet voor sociale en politieke vraagstukken in zijn tijd.

Keith Haring. Zonder titel, vinylverf op vinyltarp, 365,7 x 375,9 cm, 1982 © Keith Haring Foundation. Salama bint Hamdan Al Nahyan Stichting, Abu Dhabi

Keith Haring. Zonder titel, vinylverf op vinyltarp, 365,7 x 375,9 cm, 1982 © Keith Haring Foundation. Salama bint Hamdan Al Nahyan Stichting, Abu Dhabi

Geïnspireerd door de straatcultuur

Keith Haring is toonaangevend in de New Yorkse ‘down town’ gemeenschap van jonge schilders, performers en muzikanten die haar creativiteit ontleent aan de urban straatcultuur. Haring laat zich inspireren door graffiti, strips, muziek, dans en zowel de ‘hoge’ kunst als de ‘populaire’ cultuur. Haring beschouwt kunst als publiek recht en publiek bezit. De veel bekritiseerde commercialisering van zijn eigen werken op T-shirts, badges of stickers is een integraal onderdeel van zijn filosofie “Kunst is er voor iedereen”. De invloed van Haring op zijn generatie is enorm. En hoewel zijn carrière slechts een decennium duurde, is het effect van zijn beeldtaal onverminderd.

Verrassende diversiteit

Veel werken in ‘The Political Line’ zijn bruiklenen van de Keith Haring Foundation in New York, aangevuld met belangrijke werken uit internationale musea en privé collecties. De diversiteit van Harings werk reikt van de vroege krijttekeningen, in situ gemaakt in de New Yorkse metro stations - de ‘subway drawings’ - tot zijn grootschalige schilderijen op canvas en vinyl zeildoek, talloze werken in Sumi inkt op papier, unieke objecten en sculpturen. Documentaire-materiaal maakt het beeld van kunstenaar en activist Keith Haring compleet.

Kunsthal directeur Emily Ansenk benadrukt: “We zijn enorm blij dat deze tentoonstelling juist in Rotterdam plaatsvindt, de stad waar Keith Haring in 1982 zijn allereerste expositie buiten de USA had. Zijn hele carrière hield Keith Haring vast aan zijn ambitie om zijn werk toegankelijk te laten zijn voor iedereen. Niet alleen voor de kunstwereld. Hij zette alle beschikbare kanalen in om zijn werk te delen. Daarom is de Kunsthal Rotterdam de beste plek in Nederland voor deze tentoonstelling. Hier maken we zijn werk toegankelijk voor een breed en nieuw publiek.”

Samenwerking

De tentoonstelling is een samenwerking tussen de Kunsthal Rotterdam, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München, gastcurator dr. Dieter Buchhart en de Keith Haring Foundation in New York. ‘The Political Line’ is gebaseerd op de gelijknamige tentoonstelling in het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris en Le Centquatre (2013) en het Fine Arts Museum in San Francisco (2014, de Young Museum). Speciaal voor de Kunsthal is de tentoonstelling aangevuld met materiaal over Harings bezoeken aan Nederland.

Keith Haring. Zonder titel (Metrotekening), krijt op papier, 220 x 114 cm, 1983 © Keith Haring Foundation. Collectie Udo en Anette Brandhorst

Keith Haring. Zonder titel (Metrotekening), krijt op papier, 220 x 114 cm, 1983 © Keith Haring Foundation. Collectie Udo en Anette Brandhorst

Over Keith Haring

Keith Haring, geboren in Reading, Pennsylvania, groeide op in het nabijgelegen Kutztown. Vanaf zijn komst naar New York, waar hij de School of Visual Arts bezoekt (1980), is hij geïnspireerd door de bloeiende ‘downtown’ cultuur die zich buiten de musea en galeries ontwikkelt, waaronder de levendige gay-gemeenschap. Haring is een geschoold en geëngageerd kunstenaar, gegrepen door de energie en spirit van de scene waarin hij zich bevindt, samen met vele inspirerende tijdgenoten als Jean-Michel Basquiat, Francesco Clemente, George Condo, Eric Haze, Crash, LA II, Kenny Scharf, John Ahearn en Rammellzee. Zijn werklust en zijn passie voor het creëren in de openbare ruimte brengen hem tot het organiseren van en participeren in tentoonstellingen en live performances. Zo kleedt hij Madonna en bodypaint hij Grace Jones in de fameuze Paradise Garage nachtclub. Ook is hij geïnspireerd door het werk van zijn voorgangers waaronder Picasso, Leger, Stuart Davis, Jean Dubuffet, Pierre Alechinsky en William Burroughs. En door het publieke en participerende werk van Christo en de unieke symbiose van kunst en leven van Andy Warhol.

Keith Haring is vastbesloten zijn carrière te wijden aan het creëren van waarachtige public art. Zijn werk wordt in de jaren 1980 in meer dan honderd solotentoonstellingen getoond en hij voltooit meer dan vijftig muurschilderingen in tientallen steden over de hele wereld, waarvan vele in ziekenhuizen en kindertehuizen. Op het moment van zijn overlijden aan aids gerelateerde complicaties, op 31-jarige leeftijd, heeft Haring internationale faam bereikt. Niet alleen als kunstenaar maar ook als activist. In de laatste jaren van zijn leven zet hij zijn bekendheid in om aandacht te krijgen voor de strijd tegen aids en spreekt hij openlijk over zijn HIV infectie om het stigma rond deze ziekte te helpen verminderen. In 1989 richt hij de Keith Haring Foundation op. In overeenstemming met Harings duidelijke filantropische doelstellingen, ondersteunt de Keith Haring Foundation tot op de dag van vandaag organisaties die educatieve mogelijkheden bieden aan kansarme kinderen en organisaties die zich inzetten voor onderwijs, preventie en zorg met betrekking tot aids en HIV-infectie.

Keith Haring. Zonder titel, acryl op tarp (zeildoek), 289 x 365 cm, 1984 © Keith Haring Foundation. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Keith Haring. Zonder titel, acryl op tarp (zeildoek), 289 x 365 cm, 1984 © Keith Haring Foundation. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Over de Kunsthal Rotterdam

De Kunsthal Rotterdam is een van de toonaangevende culturele instellingen in Nederland, gelegen in het Museumpark in Rotterdam. Ontworpen door de beroemde architect Rem Koolhaas in 1992, biedt de Kunsthal zeven verschillende tentoonstellingsruimtes. Jaarlijks presenteert de Kunsthal een gevarieerd programma van circa 25 tentoonstellingen. Omdat er altijd meerdere tentoonstellingen tegelijk te bezichtigen zijn, biedt de Kunsthal een avontuurlijke reis door verschillende werelddelen en kunststromingen. Cultuur voor een breed publiek, van moderne meesters en hedendaagse kunst tot vergeten culturen, fotografie, mode en design. Bij de tentoonstellingen wordt een uitgebreid activiteitenprogramma georganiseerd.
http://www.kunsthal.nl

(tekst: met dank aan de Kunsthal Rotterdam)