Voor de vaste opstelling van het Amsterdam Museum werd in het najaar van 2014 de opdracht gegeven een nieuwe, laagdrempelige opstelling te ontwikkelen, die voor het beoogde publiek van de onderwijsbezoeker en de zogenaamde 'lifelong learner' (de geschiedenis van) de stad tot leven brengt. Participatie en online activiteiten moesten een integraal onderdeel vormen van dit plan.

Uitgangspunten

De pilotfase wordt uitgevoerd om de nieuwe vaste opstelling laagdrempelig, eigentijds en relevant te maken. Dit zijn de uitgangspunten:

  • Test 1: Hoe spelen we in op het leven in de hedendaagse stad?
  • Test 2: Hoe bereiken we optimale participatie? 

Hoofddoelstelling

We willen bezoekers een leuk en vermakelijk bezoek bieden én hen uitdagen hun relatie tot de stad en met elkaar te verdiepen. Het project onderzoekt hoe we herkenning en participatie kunnen bereiken bij bezoekers van de nieuwe vaste opstelling.

Werkwijze

De ontwikkeling van dit project verloopt op een andere manier dan we in het museum gewend zijn. Er wordt veel meer geëxperimenteerd.

Wat levert deze pilotfase op?

- Research en concept 'Wat speelt er in de stad?'. Door middel van een vernieuwende aanpak krijgen we actuele vraagstukken van Amsterdam in beeld. (ism Non Fiction, najaar 2015)

- Adviesrapport meerstemmigheid in presentaties. (ism Veldwerk, najaar 2016) 

- Een proefopstelling voor onderwijsgroepen: een thematische presentatie en een Stadslab. (ism De Vrijer en Van Dongen, 2016)

- Een adviesrapport over begeleiding en werkvormen in de proefopstelling. (ism Daan Bosch, Jannet Gompes-Hoekstra, Nisrine Mbarki, Walter Freeman, Martijn Pool, najaar 2016)

Projectteam

In 2016 bestond het projectteam uit Sander Rutjens (projectleider), Elvire Jansen (concept), Sarah Remmerts de Vries (inhoud) en Fleur Howes Smith (communicatie).