Han Schuil, Blast VII, 2010. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Han Schuil, Blast VII, 2010. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Campagnebeeld

Het campagnebeeld van ‘Made in Amsterdam – 100 jaar in 100 kunstwerken’ is het schilderij ‘Blast’ (2010) van de Nederlandse kunstenaar Han Schuil (1958).  Nou ja schilderij, niet in de traditionele zin dat de verf is aangebracht op doek of paneel. Schuil werkt sinds 1985 op blik en is later overgegaan op aluminium, een materiaal waarop kleuren nog beter tot hun recht komen. De aluminiumplaten zijn aan de randen  gebogen en soms gedeukt waardoor het geheel ook sculpturaal wordt.  De voorstelling is een kleurrijke waaier van stralen en scherven waardoor het lijkt of het werk lawaai maakt. 

 Explosies

In 2009 heeft Han Schuil een solotentoonstelling ‘Blast’ bij Galerie Onrust aan de Planciusstraat in Amsterdam gehad. Van hieruit ontstond een serie van acht werken onder dezelfde naam. Zij werden alle acht tussen 2008 en 2011 vervaardigd . Eén van die werken is nu als bruikleen van het Stedelijk Museum opgenomen in ‘Made in Amsterdam’. De dynamische compositie valt uiteen in scherven en stralen en roept de associatie van een explosie op. Dat is ook de reden waarom deze serie de naam ‘Blast’ heeft gekregen. Iets wat uniek is in het oeuvre van Schuil omdat hij naar eigen zeggen nooit van de titels is geweest: “Er zijn kunstenaars die de meest waanzinnige titels verzinnen, die totaal niet slaan op wat er te zien is. Ik kan dat niet, want ik wil de toeschouwer niet misleiden.” De manier waarop de explosies zijn uitgebeeld is ook terug te vinden in de striptekenkunst. Door het cartooneske van de compositie krijgt het iets clichématigs wat het voor Schuil juist interessant maakt omdat hij probeert het banale door middel van zijn kunst te transformeren tot iets hogers. Een beeld dat in eerste instantie meteen herkenbaar is maar ons toch dwingt er langer bij stil te staan. Het werk dat hier in onze tentoonstelling is opgenomen, is een met alkyd- en lakverf bewerkte aluminiumplaat van 172,5 bij 125 cm en 5,5 cm diep. Uit de serie zijn drie werken opgenomen in de collectie van het Centraal Museum in Utrecht (Blast II, III, IV); ‘Blast VII’ belandde in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Installation view Han Schuil, Blas, 29 augustus-3oktober 2009. Galerie Onrust

Installation view Han Schuil, Blas, 29 augustus-3oktober 2009. Galerie Onrust

Art & Project

Han Schuil maakte in 1983 als jonge kunstenaar zijn debuut bij 'Art & Project'. Zijn opleiding heeft hij genoten aan respectievelijk de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam (de Willem de Kooning Academie) en de Ateliers ’63 (tegenwoordig als De Ateliers in Amsterdam gevestigd). 'Blast' is in 2013 door Adriaan van Ravesteijn (1938-2015) aan het Stedelijk Museum geschonken ter nagedachtenis van zijn partner Geert van Beijeren (1933-2005). Dit legendarische kunstkoppel richtte in 1968 ‘Art & Project’ op. De galerie was aanvankelijk gehuisvest in het ouderlijk huis van Van Ravesteijn aan de Richard Wagnerstraat in Amsterdam-Zuid. Een belangrijke gebeurtenis voor de Nederlandse kunstwereld omdat er voor die tijd vrijwel geen podium was voor opkomende kunstenaars van internationaal niveau. De galerie fungeerde als springplank voor avant-garde. Als één van de eerste in Nederland toonden zij conceptuele kunst. Ger van Elk, Emo Verkerk maar ook het kunstenaarsduo Gilbert & George werden al in een vroeg stadium opgemerkt door de galerie. Tot 1989 bleef de thuisbasis Amsterdam op wisselende locaties maar altijd dicht in de buurt van het Stedelijk Museum. Daarna trok de galerie de stad uit naar Slootdorp in de kop van Noord-Holland waar ze haar deuren sloot in 2001.

Geert van Beijeren en Adriaan van Ravesteijn in Slootdorp, 24 augustus 1997. Foto Martijn van Nieuwenhuyzen

Geert van Beijeren en Adriaan van Ravesteijn in Slootdorp, 24 augustus 1997. Foto Martijn van Nieuwenhuyzen

 

De tentoonstelling 'Made in Amsterdam' is tot en met 31 juli 2016 te zien in het Amsterdam Museum.