Stelling 1: Een interview met een ex-prostituee maakt meer indruk dan een installatie waarbij de bezoeker zelf achter het raam zit.

In het MuseumLab heeft het interview met de ex-prostituee Henriette met name bij jongeren succes. Haar nonchalante houding, haar openhartigheid en opmerkelijke ervaringen, zoals een klant die als hond behandeld wil worden, maken veel indruk op de bezoekers van het lab.

“Het is interessant om iets te horen over vroeger, we horen alleen maar nare berichten over het nu en de dwang. Prostitutie is niet alleen maar ellende”. Mee eens, zegt een medescholier. Maar, voegt ze er op kritische toon aan toe: “het betekent niet dat de ellende er niet is, of heb jij nog niet achter het raam gezeten?” Ze doelt op de installatie Red Light van Marieken Verheyen. Hoewel het interview meer inzicht geeft in prostitutie, zit je uiteindelijk veilig in het museum op een bed. De installatie maakt alles veel gecompliceerder. Je gevoelens over je eigen identiteit als vrouw, gedrag van mannen en eigenlijk überhaupt de wereld waarin we leven. De meningen zijn verdeeld, de één geeft de voorkeur aan een historisch persoonlijk verhaal, de ander aan de directe confrontatie. Over een ding zijn de scholieren het met elkaar eens: het komt in dit lab wel dichterbij dan ze gewend zijn.

kaart van de Rode Draad

kaart van de Rode Draad

Stelling 2: Iedereen kan prostituee worden

In één de vitrines ligt actiemateriaal afkomstig van de Rode Draad. De  (inmiddels opgeheven) vakbond van sekswerkers had een tweeledig doel. Enerzijds verbetering van de positie van de prostituees, anderzijds verandering van het gedrag van klanten en het publiek op de Wallen. Op een promotiekaart staat een onderlichaam afgebeeld, in een verleidelijke outfit. Ernaast staat de tekst: ‘Goed sociaal contact vereist’. We vragen de MuseumLab  bezoekers welke andere eigenschappen belangrijk zijn als  je in de prostitutie werkt. Het lijkt een voor de hand liggend antwoord, ‘zin in seks hebben’. Toch heeft dit antwoord diepere laag. Want wat doe je als je de klant niet knap of aantrekkelijk vind of misschien stinkt hij wel. Of je hebt een baaldag, en de Boomtown Rats staan aan op der radio. Het is maandag. Het komt erop neer dat prostituee zijn misschien niet zo eenvoudig is als het lijkt. Acteren, beleven, charmeren, er zou zo een ABC-lijst-van-eigenschappen bij een vacature gemaakt kunnen worden op basis van de antwoorden.  

Stelling 3: Een verkeersbord van de tippelzone hoort in een stadsmuseum

Vanaf 1985 verbood de gemeente stadsprostitutie in de Utrechtsestraat en de Ruyterkade werd omgedoopt tot officiële tippelzone. Omwonenden protesteerden jarenlang en uiteindelijk werd de zone in 2003 gesloten. In het lab tonen we een groot geel bord met de tekst Verboden af te werken op de kade. Hoort zo´n bord in het museum, vragen we.

Gerard, een gepensioneerde informaticus, vindt van wel. Het is heel simpel, zegt hij, het gaat hier om stadsgeschiedenis en het erfgoed van Amsterdam. Ook niet Amsterdammers vinden dit een voorbeeld van een object dat de gecompliceerde relatie van de gemeente met prostitutie concreet maakt.

Stelling 4: Iedereen zou mee moeten doen aan het MuseumLab

De kunstwerken en andere objecten roepen uiteenlopende gevoelens op en uiteindelijk gaat iedereen uit van zijn of haar eigen ervaring. Juist deze verschillende ervaringen zijn zo interessant voor het MuseumLab. De meeste deelnemers zijn niet gewend om zo grondig te kijken en na te denken over (kunst)werken in een tentoonstelling én over hun eigen mening daarover. Er zijn nog enkele mogelijkheden om mee te doen voor het MuseumLab sluit op zondag 29 mei. Opgeven kan door een e-mail te sturen aan a.dewildt@amsterdammuseum.nl.

Student voor installatie Red Light

Student voor installatie Red Light