Op het terras

Het is de tijd van de jazz in Amsterdam als kunstenares Nola Hatterman (1899-1984) dit portret schildert van een deftige, donkere jongeman op het terras. De meeste Surinamers die in de jaren twintig de oversteek naar Nederland maken, komen als ‘beroepsneger’ te werken in het uitgaanscircuit. Als muzikant, danser of ober vormen ze een ware trekpleister. Ook deze jongeman, Jimmy van der Lak (1903-1990), is als tapdanser uit Paramaribo gekomen en vervult sindsdien verschillende baantjes bij bars en de revue. De theateradvertenties in de krant op de tafel achter hem vormen een verwijzing naar zijn bestaan. Hatterman, die sinds jonge leeftijd een belangstelling koestert voor mensen met een donkere huidskleur, portretteert hem als een ware dandy, zittend achter zijn schuimend bier. De overlevering wil dat het portret een reclameopdracht van Amstel Bier was, dat het werk uiteindelijk afwees vanwege de huidskleur van de geportretteerde.