De winkel is zeven dagen in de week open. Het vloeroppervlak is niet meer dan 15 m2, de brede stoep vol kratten met groenten en fruit niet meegerekend. Binnen staat het vol gestapeld met een gemengd assortiment van dagelijkse boodschappen, van blikjes kattenvoer tot tubes tandpasta. Er zijn ook Turkse specialiteiten, zoals pizza en broodjes döner.

Om erachter te komen of deze kleine winkel, in handen van een Turkse ondernemer, midden in een steeds populairder en daardoor duurdere woonbuurt, nog steeds functioneert als buurtwinkel, heb ik stadsetnografisch onderzoek gedaan. Ik heb in de winkel rondgehangen, geobserveerd wie er komen, hoe de klanten en Mustafa en zijn medewerkers met elkaar omgaan, interviews afgenomen en mini-enquêtes gehouden. Ter vergelijking heb ik op dezelfde manier onderzoek gedaan in de nieuwe, grotere winkel van Mustafa, de Groente- en Fruitspecialist aan de Overtoom, waar zijn neef Kurti bedrijfsleider is.

Vrijwel alle klanten van Serhat Market wonen in de buurt. Ze komen vooral naar de winkel omdat het handig is: "Ik woon hier om de hoek. Op weg van mijn werk naar huis kom ik langs Serhat Market. Voor mij is het dan handig om daar even snel m’n boodschapjes te doen. Ze hebben meestal alles wat ik nodig heb", aldus een buurtbewoner.

Maar ook het contact met Mustafa, die veel klanten kent, van wie een deel bij naam, wordt gewaardeerd. Een van hen: "Altijd als ik hier kom praat ik even met Mustafa. Hij is heel aardig, vraagt altijd hoe het met me gaat en met mijn dochter. Leuk vind ik dat."

In de nieuwe zaak op de Overtoom komen, behalve buurtbewoners, ook toeristen en andere passanten. Deze klanten komen vooral omdat het praktisch is, maar ook hier zijn er klanten die de persoonlijke aandacht van Kurti waarderen. De vaste klanten van beide winkels zijn vrijwel allemaal autochtoon en de Turkse achtergrond van Mustafa en Kurti is een kleine vorm van diversiteit die zij waarderen en omarmen.

 

Groente- en fruitspecialist op de Overtoom

Groente- en fruitspecialist op de Overtoom