#020today: Metrobowl
Grachtenschaal Frederik Roijé in museumcollectie
Hij ontwierp hem in 2010: de grachtenschaal die Frederik Roijé op de markt bracht onder de naam ‘Metrobowl’. Op een schaal van 1 : 10.000 is hierin de unieke structuur van de grachtengordel weergegeven. De Metrobowl is onlangs aangekocht door het Amsterdam Museum en nu - in het jaar van 400 jaar grachtengordel - te zien in de tentoonstelling De Gouden Eeuw, proeftuin van onze wereld (t/m 31 augustus 2013) en te koop in de museumwinkel (prijs: € 199,95). Hieronder volgt een interview met Frederik Roijé over de Metrobowl.
Hoe ben je op het idee gekomen de Metrobowl te maken?
Amsterdam heeft mijn hart gestolen; ik woon, werk, leef er, het is mijn thuis. De dynamiek van de stad kan me nog dagelijks boeien. Gefascineerd door de schoonheid en geschiedenis heb ik de geografische vormen van de binnenstad/grachtengordel letterlijk en figuurlijk op schaal gezet. In de titel Metrobowl schuilt een samenvoeging van 'Metropool' (wereldstad) en 'schaal' vertaald naar het Engelse 'bowl', wat zowel betrekking heeft op de maatstaf als de functie van het product. Naast Amsterdam zijn er ook andere metropolen met unieke eigenschappen op schaal gezet.
Heb je enig zicht op hoe deze schaal in de praktijk wordt gebruikt, bijvoorbeeld louter als decoratief element in het interieur of ook als fruitschaal?
Hoewel we helaas niet van elke schaal weten waar deze terecht komt en hoe deze gebruikt wordt, horen we met regelmaat terug dat niet iedereen hem als functioneel object (fruitschaal) gebruikt. Niet zelden wordt de Metrobowl als kunstwerk aan de muur gepresenteerd.
Krijg je reacties van kopers, bijvoorbeeld via designwinkels waar ze worden verkocht?
Veel kopers hebben een relatie met de stad Amsterdam. Ze wonen of werken er of hebben er misschien tijdens een stedentrip een fantastische tijd gehad, of wie weet zelfs de liefde van hun leven ontmoet. Men ziet in de schaal een mooie herinnering aan de beleving van de stad. Architecten zijn vaak door de geografische vormen gegrepen. Wij weten dat de schaal ook veel als geschenk wordt weggegeven. Kortom, van geboren Amsterdammers, expats, bekende Nederlanders, tot architecten: de Metrobowl staat bij vele mensen op tafel.
Je hebt later ook schalen gemaakt van New York en naar aanleiding van 400 jaar Beemster. Waarom juist deze? En zijn er nog plannen voor andere locaties?
Als eerste zijn de metropolen Amsterdam en New York op schaal gezet. Dit vanwege de sterke relatie die ik persoonlijk met beide steden heb en de steden onderling met elkaar. De Polderbowl, de Beemster op schaal, is twee jaar later ontstaan. Om het 400-jarig bestaan te vieren is een gelimiteerde oplage van 400 schalen uitgebracht. De Beemster is fantastisch om op schaal te mogen zetten: het grid, de verhoudingen en de guldensnede maken het tot een uniek stuk werelderfgoed. De overeenkomst bij de drie schalen is dat ze alle zijn gebaseerd op een fascinerende ruimtelijke ontwikkeling en geografische opbouw. Niet elke stad is (interessant genoeg om) zomaar op schaal te zetten. Dus plannen te over, maar ik zet niet zomaar elke stad op schaal! Ik moet er als ontwerper een gevoel of relatie bij of mee hebben, waarom het nu juist dié stad moet zijn.
Terug naar de grachtenschaal. Deze vindt behoorlijke aftrek; heb je daar een verklaring voor?
De Metrobowl is een mooi en verfijnd object dat naast de geijkte souvenirs van Amsterdam een bijzonder mooi alternatief is. En ja, wie is nou niet verknocht aan Amsterdam?
Kijk hier voor meer informatie over dit object.
442 keer bekeken