Rindert Doornbos is 23 jaar en woont in Amsterdam. Naar eigen zeggen is hij nog maar relatief kort zelf actief bezig ben in de kunstwereld; “ik ben altijd al wel geïnteresseerd geweest in kunst en cultuur. Van huis uit ben ik gewend om tweemaal per jaar naar Paleis het Loo te gaan. Daar zijn dus de eerste zaadjes geplant van mijn kunstenaarschap. Mijn beide opa's en moeder schilderen ook, al was ik mij daar vroeger niet zo bewust van”. Nog geen anderhalf jaar geleden is hij het schilderen serieuzer gaan nemen. “De eerste beginselen en fijne kneepjes van het vak heb ik geleerd van kunstenaar Azat Malikov uit Ommen.” Rindert staat indmiddels ook op buitenschilderdagen en kunstmarkten, hij heeft met zijn moeder en opa een expositie ingericht; 'drie generaties Doornbos’, en komend najaar heeft hij een solotentoonstelling in Zaal100 Amsterdam.”
Rindert laat zich voornamelijk inspireren door de mensen die hij tegenkomt en de dingen die hij meemaakt, en soms door andere kunstenaars. Minstens twee keer per week is hij in een museum te vinden: “enerzijds om te onthaasten en tot rust te komen, anderzijds om me te laten inspireren door andere kunstenaars”. Voor hij een bezoek bracht aan de tentoonstelling in het Amsterdam Museum kende hij Van Oostsanen nog niet: “Als ik heel eerlijk ben ging ik eigenlijk naar de tentoonstelling om geïnspireerd te worden door 17e eeuwse portretten, voor een ander schilderij waar ik mee bezig was. Al snel bleek dat ik toch echt in een eeuw daarvoor was aanbeland...” Toch was hij aangenaam verrast door de tentoonstelling: "wat een details kan Jacob kwijt in z'n werk! Daarnaast vind ik het een interessant gegeven dat zijn atelier zich zo dichtbij heeft bevonden.Dat werkt goed bij mij door tijdens het verplaatsen in de tijdsgeest van toen." Ook de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Alkmaar, het origineel van ‘Jacob schildert zijn vrouw Anna’, en dan met name de kerk en de gewelfschilderingen vond hij erg indrukwekkend!
Voor het kunstwerk heeft hij zich duidelijk laten inspireren door het fotomoment. Rindert heeft een week over het schilderij gedaan. Over zijn werk zegt hij: “Vergeleken met de foto springen van Oostsanen en zijn vrouw meer naar voren op mijn schilderij. Hier ben ik zeer content mee aangezien hij echt de Meester is, en ik zogezegd nog wat meer de leerling. Ik vind het dus uitstekend bij mijn relatie tot van Oostsanen passen dat ik zelf wat minder goed uit de verf kom.” Op de vraag of hij nog meer van dit soort kunstwerken gaat maken liet hij weten dat hij het maken van een zelfportret in combinatie met een bestaand kunstwerk in de achtergrond ‘heel gaaf’vindt; “het dwingt je je eigen relatie tot de kunstenaar, zijn kunstwerken en zijn tijdsgeest te onderzoeken.”
Tot slot is Rindert op dit moment bezig om bij verschillende kunstacademies toegelaten te worden, en hoopt daarmee in september met een opleiding te kunnen starten. “Het liefst zou ik een meer klassieke opleiding willen volgen zoals bij de Wackers (Amsterdam) of de Klassieke Academie (Groningen), helaas zijn deze academies particulier en zodoende financieel niet reëel voor mij. Daarnaast zou ik graag kunstdocent willen worden zodat ik hetgeen ik zelf geleerd heb weer door kan geven aan een volgende generatie.”
Wie weet, hangt Rindert over een tijd ook in het Amsterdam Museum?! Voor nu prijkt hij in ieder geval al op onze blog!