In veel opzichten was Aart Klein een typische exponent van de sociaal geëngageerde na-oorlogse fotografie. Zo maakte hij deel uit van de GKf-fotografen, de noemer waaronder veel toonaangevende fotografen in die periode zich verenigden. Uit het werk van deze groep spreekt een kenmerkend geloof in de vooruitgang. Hoewel het Hollandse landschap een belangrijke thema voor hem was, heeft Aart Klein ook veel in en rondom Amsterdam gefotografeerd, de stad waar hij zijn leven lang gewoond en gewerkt heeft.
In de inleiding op het overzichtswerk 'Aart Klein: Amsterdam gefotografeerd 1944-1996' uit 1996 beschrijft de bekende journalist en columnist H.J.A. Hofland heel mooi hoe hij zijn eigen verbazing, door de jaren heen, over het zich steeds maar weer veranderende Amsterdam in het oeuvre van Klein terugherkent - "een stad die haar eigen geschiedenis blijft maken". Net als Klein weigert Hofland om in een nostalgische blik te verzinken: "Er is een onmetelijk verschil tussen nostalgie en onvoltooide geschiedenis. Het Amsterdam dat zich in het werk van Aart Klein vertoont is een stad die zich ontplooit."
Een goede indruk van Klein's prachtige Amsterdamse werk is te verkrijgen via de beeldbank van het Stadsarchief.
Kijk hier voor meer informatie over dit object
#020today: Geboortedag Aart Klein
In 1999 stelde Jeroen de Vries de presentatie 'De donkere kamer van Aart Klein' samen, met tientallen afdrukken van foto's uit het oeuvre van de Amsterdamse fotograaf Aart Klein (1909-2001). Jeroen de Vries had toen al meer oeuvretentoonstellingen verzorgd in het Amsterdams Historisch Museum van fotografen die een sterke band hebben met Amsterdam. Zo was o.a. het werk van fotografen Eva Besnyö, Dolf Kruger, Johan van der Keuken, Ed van der Elsken en Willem Diepraam te zien. De Vries ontwierp ook de affiches.