Experiment

Een van de leuke dingen aan het werken bij dit museum is de ruimte die wij als projectteam of afdeling krijgen om zelf te experimenteren. In plaats van zeggen: ' nee, dat doen wij niet' , is bij ons de houding: ' we proberen het gewoon' niet geheel onbekend. Want van vallen en opstaan bereik je meer dan niets te doen. En met een beetje oefenen kunnen wij ook een hoop bereiken als team en kunnen we zelf veel maken in huis.

Audiotour

Voor de tentoonstelling Mix Match Museum was het mijn taak om er voor te zorgen dat er een audiotour werd geproduceerd. Niets nieuws onder de zon, maar wat het bijzonder maakte was het feit dat we te maken hadden met vier gastconservatoren. Twee volwassenen en twee schoolklassen. Naast het samenstellen van de tentoonstelling mochten zij ook beslissen over de audiotour en deze ook zelf gaan inspreken. De twee volwassenen hadden een goed inhoudelijk verhaal. Zij hadden informatie over de objecten die ze hadden gekozen allang uitgezocht en hadden kennis van de thematiek die ze hadden gekozen. Maar bij leerlingen uit groep 7 en 8 was ik wel heel benieuwd hoe dat uitpakte.

De belevingswereld van kinderen

Uiteraard hebben we ze niet gevraagd om zoveel mogelijk informatie te geven over de objecten die zij zelf hebben uitgekozen, maar hebben ze ons juist meegenomen in hun belevingswereld. En dat was erg leuk om te doen. Kinderen vinden iets moois of iets heel stoms, ze zien vormen die ik in eerste instantie niet zag of hadden een geheel eigen interpretatie van wat een object allemaal kon. Een van de groepen noemden zichzelf dan ook de Rare Jonge Tentoonstellers. Ze hadden allerlei objecten gekozen waar je op het eerste ogenblik niet zag wat het was of wat het deed. Een röntgenapparaat bijvoorbeeld. Daarvan dacht een leerling dat het een stofzuiger voor luie mensen was. Of een martelapparaat. Kortom, een nieuwe manier van werken, maar uiteindelijk zijn we met het projectteam een heel eind gekomen.