Publieksgeschiedenis is een unieke wetenschappelijke opleiding, waarin theorie gecombineerd wordt met de praktijk. Als student volg je colleges, werk je individueel en in groepen, schrijf je essays, maak je een historisch filmpje en loop je stage. Het filmproject is net afgelopen, de filmpjes kunt u hier vinden. Nu is het dus tijd voor de stage!

De komende tijd gaan wij hier werken aan twee verschillende tentoonstelling. Hester gaat zich bezighouden met de geschiedenis van bier (hopelijk niet alleen theoretisch) onder begeleiding van Tom van der Molen. Ruud gaat meewerken aan een tentoonstelling over straf en misdaad (hopelijk wel puur theoretisch) onder de vleugels van Annemarie de Wildt.

De eerste stagedag begon voor ons met een kopje koffie in café Mokum. Hier spraken wij met conservator Annemarie de Wildt. We werden direct uitgedaagd om serieus en kritisch na te denken over wat een museum eigenlijk is en waar het voor zou moeten staan. De opdracht voor vandaag luidde dan ook: doorloop met een kritische en scherpe blik de tentoonstellingen en zet je bevindingen uiteen in een blog. Daarnaast: leer de weg kennen in het museum, want dat is nogal een uitdaging, werd ons verteld. En dat bleek. We hebben op dit moment geen idee waar we zijn. Kan iemand ons komen halen?

In december had een groep jonge internationale museumprofessionals haar kritische blik reeds laten schijnen op het Amsterdam Museum. De interessante resultaten kunt u hier lezen. Nu was het onze beurt! Samen met Nina (een andere stagiair ) bekeken we de tentoonstellingen Amsterdam DNA en Amsterdam Wereld-Stad. Nina is studente Kunstgeschiedenis, dus die had soms andere ideeën dan wij als historici. Een interessante uitwisseling!

Gewapend met een plattegrondje gingen we naar ‘Amsterdam DNA’, waarin de geschiedenis van Amsterdam wordt verteld van het begin tot aan de dag van vandaag. Van de vormgeving werden wij erg enthousiast. Het is modern, interactief en visueel, waardoor ook de niet ervaren museumbezoeker er plezier aan beleeft. De informatie die wordt geboden is duidelijk op een breed, internationaal publiek gericht. Puntje van kritiek: tijdens de tentoonstelling worden er naar onze smaak iets teveel superlatieven gebruikt om Amsterdam in de gouden eeuw te beschrijven. ‘De spectaculaire grachtengordel’ en ‘alles wat Amsterdam aanraakt verandert in goud’. Tegelijkertijd begrijpen we dat het Amsterdam Museum medegericht is op toeristen en daarom Amsterdam ook wil promoten. Wij willen bij de tentoonstellingen waar wij aan gaan meewerken hier een goede balans in vinden.

De andere tentoonstelling is Amsterdam Wereld-Stad. Hier wordt ingegaan op verschillende aspecten die Amsterdam een wereldstad maken. Thema’s als slavernij en handelsbetrekkingen in en met overzeese gebieden komen aan bod, maar ook de verschillende nationaliteiten en religies in Amsterdam zelf. Naast het gegeven dat deze tentoonstelling een breed scala aan onderwerpen behandelt, geldt ook voor deze tentoonstelling dat het prachtig is vormgegeven. Vooral de eerste kamer met de oude wereld- en landkaarten, mooi belicht onder de glazen vloer, is een lust voor het oog. De zalen zijn thematisch ingedeeld, maar de route en de samenhang tussen de verschillende zalen is voor ons niet altijd duidelijk. Wij zouden ons graag wat meer verdiepen in de gedachte achter de tentoonstellingen en het museum veel beter leren kennen.

Voor vandaag is het genoeg geweest, de vele nieuwe indrukken maken dat we best een beetje moe zijn. Wij gaan op zoek naar de uitgang, wordt vervolgd….

 

Ruud Westerink en Hester Wynia (foto door Nina Reid)