Dit is Schiphol van bovenaf gezien. Viegers schildert niet met penseel maar met haar handen direct op het doek (met dunne latex handschoentjes aan). Ze maakte het kunstwerk in 1996 op basis van een luchtfoto uit 1986. Het schilderij heeft twee titels: ‘Schiphol’ en ‘Hemelvaart’.
Altijd te weinig plek
Met ruim 90.000 objecten in de collectie is er altijd ruimtegebrek in het Amsterdam Museum. Het liefst laat je al die bijzonder voorwerpen en kunstwerken aan zoveel mogelijk mensen zien, maar alles tegelijk past niet. Je zou er als bezoeker trouwens ook gek van worden, zo’n lawine aan objecten. Lang leve het depot dus, maar ook lang leve de tijdelijke tentoonstelling waardoor er ruimte is om regelmatig iets nieuws (ouds) te laten zien in het museum.
Airport City
Dit schilderij van Viegers is zo’n object dat eindelijk weer eens te zien is in het museum dankzij een tijdelijke tentoonstelling. Het hangt nu in de zaal met de titel ‘Airport City’. Die term slaat op het moderne Schiphol waar je niet alleen kunt landen of opstijgen, maar ook werken, winkelen, uit eten, in een hotel overnachten… je kunt er zelfs naar een museum of naar de openbare bibliotheek. Hoe groot is het verschil tussen een vliegveld en een echte stad eigenlijk nog?
Voor Viegers lijkt dat verschil er nauwelijks te zijn. Haar Schipholschilderij past in een uitgebreide serie van haar hand van stadsgezichten, allemaal vanuit de lucht gezien. Zo schilderde ze New York, Parijs, Londen, Moskou, Antwerpen, Rotterdam, Sjanghai en nog veel meer steden. En Schiphol dus, die stad vlakbij Amsterdam van waaruit je naar de hemel kunt varen en weer terug.