Rolls Royce onder etalagepoppen
In de voorbereiding van de Puck & Hans-expositie is de zoektocht naar dé juiste paspop het onderwerp van gesprek. Er zijn veel kledingstukken die getoond gaan worden. Er zijn veel paspoppen nodig. En vooral aparte, leuke, fraaie. Vormgever en gastcurator Maarten Spruyt, maar ook zeker Puck en Hans zelf, hebben er ideeën over. Favoriet zijn de Rootstein-etalagepoppen. Van dat merk staat de Japanse Sayoko met stip op nummer één. Wat de Rolls Royce is onder auto’s, is de Rootstein onder etalagepoppen. Vooral Hans is er lyrisch over. Hij zette ze regelmatig in bij de inrichting en styling van de etalages van de winkel aan het Rokin. In verschillende blogs bejubelt hij de elegantie van de pop waarop de Puck & Hans-kleding goed uitkwam.
The Swinging Sixties in Londen
Kenmerkend voor de etalagepoppen van het Britse merk Rootstein zijn de levensechte houdingen en gezichten, inclusief wimpers en make-up. Begin jaren zestig van de twintigste eeuw werd de eerste Rootstein-pop gemaakt door Adel Rootstein (1930-1992). Zij werkte als etaleur in Londen, the place to be in die tijd. Hier bruiste en gebeurde het. Met de opkomst van de jongerencultuur popten hippe boetieks als paddenstoelen uit de grond. Het was de tijd van modeontwerpers Mary Quant en Ossie Clark. Uit onvrede over bestaande statische etalagepoppen, bedacht Adel iets nieuws: echte mensen stonden model voor haar etalagefiguren.
Culturele diversiteit
Samen met beeldhouwer John Tailer maakte Adel Rootstein verschillende collecties etalagepoppen. De eerste werd gemodelleerd naar een meisje met de naam Imogen. Grote bekendheid kregen de etalagepoppen in 1968 toen pop “Twiggy” verscheen, gemodelleerd naar het dunne supermodel Twiggy. Een jaar later volgde Donyale Luna, het eerste Afro-Amerikaanse topmodel dat internationaal doorbrak. De etalagefiguren van Rootstein werden een hit. Adel koos bewust voor culturele diversiteit in haar werk. Haar etalagefiguren groeiden uit tot een reeks poppen van vrouwen, mannen en kinderen van diverse afkomst. Zowel onbekende als beroemde personen stonden model, variërend van Joan Collins, Naomi Cambell, Pat Cleveland tot Kate Moss. Tot op de dag van vandaag bestaat het bedrijf Rootstein. Nog steeds toonaangevend, nog steeds internationaal georiënteerd. De vroegste etalagepoppen zijn inmiddels gewilde verzamelobjecten onder liefhebbers.
And the winner is…
Terug naar de voorbereidingen van de expositie Puck & Hans. Het mag duidelijk zijn dat het zoeken naar een juiste etalagepop de nodige tijd in beslag neemt. Zeker als het een oude Rootstein betreft. Uit de serie Rootstein-etalagepoppen staat voor Puck en Hans de etalagefiguur Sokoya met stip op nummer één. Model voor deze pop stond de opvallende Sayoko Yamaguchi, het eerste supermodel uit Azië. Zij was een eigenzinnige en trendsettende verschijning in de modewereld van de jaren zeventig en tachtig. Niet verwonderlijk dat juist deze etalagepop als winnaar uit de bus komt bij Puck & Hans.
Klein detail bij de Rootstein-etalagepoppen: de oude exemplaren uit de jaren zeventig en tachtig liggen niet voor het oprapen! En juist deze willen we graag hebben voor de tentoonstelling. Ander detail: goedkoop zijn ze niet. Vooralsnog laten we ons door niets weerhouden, de zoektocht gaat door naar de enige echte Rootstein-exemplaren.
Crowdfunding
In de tentoonstelling ‘Puck & Hans – couture locale’ nodigt het Amsterdam Museum het modeduo uit om nog één keer een etalage (inclusief Rootstein poppen) te maken, uitbundiger dan ooit. Om dit te realiseren hebben we jouw hulp nodig! Met jouw donatie kunnen we het spektakel mogelijk maken. Uit dank bieden wij speciale tegenprestaties. Alle donateurs worden ook met hun naam bij de etalage vermeld. Op www.voordekunst.nl/puckenhans staan alle details. Doe je ook mee?