De naam van deze wandklok is terug te voeren op de drager, de console, waarop het uurwerk tegen een wand aan staat. Het horloge is gemaakt rond 1775 in Parijs. Berthoud werkte toen in Parijs onder andere voor de Franse koning. Opvallend aan de rijk bewerkte klok zijn de gouden sterren en het bronzen beslag dat bestaat uit guirlandes, een saterkop en een klassieke vaas waarmee het geheel wordt bekroond.
Het echtpaar Willet-Holthuysen heeft zich bij de herinrichting van hun huis in de periode 1865-1870 vooral laten inspireren door de Franse interieurstijlen van de 18e-eeuw. Hiervoor hebben Louisa en Abraham objecten gekocht uit die periode maar hebben zij ook eigentijdse kunstenaars gevraagd zich te baseren op de mode van een eeuw eerder. Zo zijn in de gang, waar de console-klok hangt, een aantal panelen te zien die door de kunstenaar Paul Alfred Colin (1853-1916) zijn gemaakt, waarbij hij zich heeft laten inspireren door de Franse 18de-eeuwse schilderkunst. De gehele gang in het huis ademt een 18de-eeuwse sfeer, hierbij is nu een nieuwe hoofdrol weggelegd voor de gerestaureerde klok. Onmiskenbaar hoor je het verstrijken van de tijd, en is elk heel uur een Franse melodie te horen: hierdoor word je als bezoeker even letterlijk en figuurlijk terug in de tijd geplaatst: een ware tijdmachine.