In een korte tijd bouwde Jacob een grote reputatie op. Om de waarde van zijn werk te laten stijgen, voorzag hij zijn werken van een eigen handtekening. Hiermee kon hij de kwaliteit van zijn werken waarborgen én zich onderscheiden van andere schilders. Door dit soort slimme verkooptechnieken zou Jacob vandaag de dag vast en zeker te boek staan als een zeer succesvol marketingman.
De Verleider
Jacob wist zijn kunstwerken goed in de markt te zetten. Hij speelde slim in op nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld de houtsneden op groot formaat. Daarnaast had hij een goede neus voor de wensen van verschillende doelgroepen. Doordat Amsterdam een pelgrimsoord was en Jacobs atelier vlakbij de Kapel ter Heilige Stede lag, wist hij goed zijn brood te verdienen. Zo verkocht hij religieuze prenten aan de mensen die voorbij zijn atelier kwamen. De Amsterdamse gegoede burgerij kocht graag zijn schilderijtjes van Maria met lieflijke, musicerende engeltjes. Voor zijn belangrijkste opdrachtgevers zoals Pompeius Occo en Jan Gerritsz van Egmond verzorgde hij prachtige en kostbare meesterwerken, volledig afgestemd op hun wensen.