'Verzoeking van Christus' beeldt de beproeving uit die de duivel Christus direct na zijn doop liet ondergaan door hem veertig dagen in de woestijn te laten verblijven. Hoewel dit thema binnen de vroege Nederlandse schilderkunst niet uniek is, is de manier waarop Jacob Cornelisz het uitgewerkt heeft dat wél. In tegenstelling tot de beproevingen zelf heeft hij juist het moment daarna in beeld gebracht: Christus die omringd wordt door engelen nadat de duivel hem verlaten heeft.
Dit paneel behoorde tot een groot altaarstuk dat waarschijnlijk gemaakt is voor de abdij van Egmond. Het paneel was oorspronkelijk een klokvormig zijluik dat tot een altaarstuk behoorde. Van deze oude vorm is nu niets meer te zien. De van oorsprong gewelfde bovenkant van het luik werd deels afgezaagd en met een groot inzetstuk aangevuld, waarop grof een blauwe lucht en bosschages werden geschilderd. Linksboven schemert nog door de bovenste verflaag de oorspronkelijke vorm van het paneel door.
Van de oorspronkelijke klokvorm is niets meer te zien; het huidige rechthoekige formaat was kennelijk aantrekkelijker. De voorgenomen restauratie dient in de eerste plaats om het dunne paneel en de verflagen te stabiliseren en om de verkleurde retouches en vergeelde vernis te verwijderen. Daarnaast zal de vleugel zijn oorspronkelijke uiterlijk en vorm terugkrijgen door het niet originele inzetstuk en de bijgeschilderde bosschages te verwijderen.
Geïnteresseerd in het ondersteunen van dit deelproject? Kijk dan hier.