Fatima (28), Ikram (26) en Hannan (32) zijn vanavond bij Souk om te genieten van de culturele avond, maar maken ook reclame voor het bedrijf van Fatima: Stones Stories. De dames zijn een wandelend uithangbord voor de sieraden onderneming.
Symbool voor een culturele identiteit
Zo draagt Hannan een opvallende, grijze ring die haar donkere jurk complimenteert. De oranje ketting van Fatima vormt een contrast met haar kleurige top.
Fatima en Hannan zijn zussen en Ikram is een vriendin van de twee zussen. De vrouwen zelf hebben ook een Marokkaanse achtergrond. De zelf ontworpen sieraden drukken vrouwelijke kracht uit en staan ook symbool voor een culturele identiteit, vertelt Ikram. De sieraden van Stones Stories worden handgemaakt in Marokko en zijn uniek.
“We hebben eerst de sieraden uitgekozen en daaromheen onze outfits bedacht.” Aldus Fatima. Zij vertelt dat er veel traditionele invloeden terugkomen in hun sieraden, maar dat deze ook vernieuwend zijn. Modebewust zijn de dames zeker. Zij vinden dat de gemiddelde Nederlander wel wat meer aandacht mag besteden aan zijn/haar voorkomen. “Er wordt vaak gekozen voor comfort en efficiëntie.”
In de Arabische cultuur is dat anders. Tijdens feesten en speciale gelegenheden dien je daarnaar gekleed te zijn. “In onze cultuur is het onbeleefd naar de gastheer/vrouw om in je gewone kloffie naar een feest te komen.” Vertelt Hannan. Zij snapt niet waarom Nederlandse mensen niet meer hun best doen. Fatima, Ikram en Hannan hebben in elk geval zeker hun best gedaan. En dat resulteert in een van de meest stijlvolle verschijningen op Souk.
248 keer bekeken