#020today: Dag van de Bouw
Op deze Dag van de Bouw zijn er allerlei technische hoogstandjes voor het publiek opengesteld. Zo kunnen we vandaag bijvoorbeeld eens de stand van zaken in de ondergrondse stations van de Noord/Zuidlijn gaan bewonderen.
Een beetje PR kan nooit kwaad, aangezien we via de media best vaak vernemen dat zulke grote bouwprojecten financieel en/of technisch niet helemaal gaan zoals was gepland. Wanneer een bouwproject vrijwel probleemloos verloopt en tijdig wordt afgerond, dan horen we daar eigenlijk relatief weinig over. Toch gebeurt dat wel. Als voorbeeld mag misschien de Piet Heintunnel worden genoemd. Het verantwoordelijke projectbureau organiseerde op 19 april 1997 een open dag om, aan de vooravond van de ingebruikname, vol trots de 'langste autotunnel van Nederland' aan het publiek te presenteren. Duizenden mensen kwamen erop af: fietsers konden via de ene buis gaan, wandelaars door de andere. En als slagroom op de cake kregen de bezoekers dit flesje 'tunnelwater', met daarin de laatste druppels die uit de Piet Heintunnel zouden zijn gepompt. Overigens was er destijds wel wat kritiek op het project: fietsers zouden na de open dag nooit (meer) van deze tunnel gebruik kunnen maken; bovendien vreesden de voorstanders van een autoluwe binnenstad de komst van nog meer auto’s, als gevolg van de nieuwe snelle verbinding.
Meer informatie