De Avatar-generator stamt uit de vroege periode van het wereld wijde web. De avatars, ook wel dodo's genoemd (DoDoS, van DDS) deden hun intrede bij de opening van DDS3.0, de meest bekende (stads)interface van DDS met de pleinen en huizen, op 10 juni 1995. Elke nieuwe bewoner kreeg automatisch via de generator een avatar.

De DoDoS
De inspiratie voor de vormgeving van de avatars kwam uit de Muppet Show, van de Muppet Beaker, de laboratoriumassistent van Dr. Bunsen Honeydew, die hem geregeld gebruikt als proefkonijn.
De BASIC code om de DoDoS te genereren is op een Atari ST geschreven.

Het Amsterdam Museum toont de avatars (zie de foto) in de vaste opstelling van DDS op de afdeling van de twintigste eeuw, vanwege hun historische uniciteit en representatieve uitstraling voor DDS en de beginperiode van webcultuur in Amsterdam.

De makers (in 1995) en hun functie bij DDS toentertijd:

  • Rob van der Haar, interaction designer (lees het interview waarin de avatars worden genoemd).
  • Erwin Bolwidt, systeembeheerder en programmeur.
  • Michaël van Eeden, programmeur en systeembeheerder.
  • Marjolijn Ruyg, vormgever.

De makers:

"We wilden het concept van een persoonlijke avatar introduceren voor 'wie zijn er op dit plein' en de webcafé's. Niet veel mensen hadden toen een digitale camera of tekenprogramma".
"We hadden iets grafisch nodig om mensen een vorm van een unieke identiteit te geven op een onpersoonlijk Internet".
"Met de web versie probeerden we een vorm van 'plek' en 'aanwezig zijn' terug te brengen dat naar ons gevoel verloren was in de overgang van Bulletin-Board-System achtige systemen naar het web".

De studenten:
Marc Went, Ferry Avis, Gerard van Hoesel, Sander Kerkdijk en Marcel de Vries.

"Because web archeology is a fairly new topic not much is know about the Do's and Don't s, this gave us a great opportunity to be at the frontier of web archaeology just as the developers of the avatar generator were at the frontier of the usage of avatars. DDS is a one of a few sites that are currently `dug up' from the past, but many more websites will require this procedure in the future".

Q & A with student Marc Went (course was in English)
Q: What were the challenges you web archaeologists encountered?
Getting the data, visualizing the data as well as knowing where the interesting data is stored.
Q: Did you alter history to bring the avatar generator alive (change code, emulate)?
No.
Q: Was DDS developed to be archived? What could have be done better?
No, nor should this be expected. You don't start a project expecting it to be archived, you start a project expecting it to be used, therefor choosing the best solution to run your code. To make DDS archivable you would need to seperate data, sourcecode and deployment code on seperate servers/backups.
Q: Were there differences in your data investigation <vs> your historiographical research?
Historiographical research focused on the avatars specifically, the data investigation was broader because we looked into several aspects of DDS.
Q: What are your lessons learned?
Get the data earlier and be prepared to sacrifice a lot of storage space when extracting old data.

Stay tuned, het verslag van de studenten zal in deze blog gepubliceerd worden.

Appeltaart
Volgens traditie hebben de studenten een appeltaart gekregen. DDS had deze traditie van het roemruchte hackersblad Hack-Tic overgenomen. Met taart bedankten de hackers de mensen die hen op de een of andere manier hadden geholpen. DDS loofde een appeltaart uit aan iedereen die DDS kon kraken.

Freeze!
Het Amsterdam Museum heeft de data van de Freeze uit 1996 ter beschikking gesteld voor onderzoek aan de Computer Science studenten. In deze data hebben ze de unieke vondst gedaan. Uiteraard onder contract. Privacy heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in DDS. Na vele reacties zag DDS er toentertijd vanaf om privé-gegevens op te nemen van gebruikers. Maar, better be safe than sorry.

'Archeologen in een verre toekomst'
De toenmalige DDS-ers, makers van de Freeze, schreven in 1996:

"Drie versies van De Digitale Stad zijn er al geweest in twee jaar. Mensen komen en gaan. Trends komen op en verdwijnen weer. Huizen worden opgetuigd en verfraaid. Maar waar blijven alle digitale data? Wie weet over 5 jaar nog hoe DDS 3.0 eruit zag?
De Digitale Stad zal op maandag 15 januari (1996, red.) om 18.00 precies 'bevroren' worden. Een momentopname, exact met alles wat de stad te bieden heeft zal tussen 18.00 en 9.00 de volgende ochtend worden opgeslagen op schijf en hermetisch worden verpakt. De schijven met data, samen met een complete beschrijving van de programma’s en machines waarop de DDS nu draait zal worden gedeponeerd in een archief ter bestudering voor archeologen in een verre toekomst".

'23 Dingen Webarcheologie'
Webarcheologie is een nieuw te ontginnen gebied in e-cultuur. Het 'opgraven' van de DDS fungeert als een case study voor web-archeologie. Hoe reconstrueer, conserveer, ontsluit en presenteer je born-digital data op een duurzame manier? Bekijk de 23 Dingen en ontdek de verschillende aspecten van webarcheologie.

Lees ook: