Ervaring met (publieks)onderzoek
Onderzoeksvaardigheden (zowel kwalitatief als kwantitatief) waren een belangrijk onderdeel van mijn studie Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit. In deze tijd heb ik hierover veel literatuur gelezen. De onderzoeken die ik destijds in de praktijk heb uitgevoerd richtten zich vooral op medewerkers in verschillende organisaties.
Toen ik bij het Amsterdam Museum kwam werken, viel ik gelijk met m'n neus in de boter. Er waren namelijk plannen om een grootschalig medewerkersonderzoek uit te voeren naar de interne communicatie. Ik heb dit onderzoek samen met, nu manager Interne Communicatie, opgezet en uitgevoerd. Mooi om te zien hoe dit resulteerde in de komst van het intranet en een nieuwe Interne Communicatie tak binnen de organisatie.
Mijn eerste ervaring in het museum met publieksonderzoek waren de usability onderzoeken die we uitvoerden om de gebruiksvriendelijkheid van de website te testen. Later voerden we ook gebruikerstesten met publiek uit om de gebruiksvriendelijkheid van een app te testen die we hadden ontwikkeld. Ongelooflijk hoeveel input dit oplevert over wat wel en niet goed werkt.
Mijn verwachtingen van deze werkgroep
Ik denk dat we door dit project onze kennis over goede onderzoekstechnieken kunnen vergroten en deze vooral kunnen delen. En ik hoop dat we uiteindelijk een werkbaar 'basisgrid' kunnen opleveren die gebruikt kan worden bij al onze publieksonderzoeken. Ik zou het project helemaal geslaagd vinden als het voor ons allen een tweede natuur wordt om bij alle producten die je voor publiek maakt, van te voren na te denken over meetbare doelstellingen.
Heb je vragen of wil je iets kwijt over publieksonderzoek; s.vahlkamp@amsterdammuseum.nl.