Maurice Boyer

Afgelopen jaar ging hij na vier decennia met pensioen als fotojournalist. Maurice Boyer was onder andere verbonden aan het NRC en de gemeente Amsterdam. Daarnaast won hij prijzen bij de Zilveren Camera en World Press Photo. Over zichzelf zegt Maurice Boyer: “In mijn foto’s staan maatschappelijke en culturele thema’s centraal, dit breng ik met mijn (kritische) blik op de samenleving tot uitdrukking in een eigenzinnig beeld. In mijn werk ben ik altijd op zoek naar de essentie en sfeer van het moment”

Maurice Boyer, Stadsvernieuwing Vrolikstraat, 1977

Maurice Boyer, Stadsvernieuwing Vrolikstraat, 1977

Tweeluik

De tentoonstelling ‘Maurice Boyer – thuis in Amsterdam’ is opgebouwd als een tweeluik. Het eerste deel besteedt aandacht aan een van zijn eerste opdrachten van eind jaren 70: het vastleggen van de sloop, renovatie en nieuwbouw in verschillende Amsterdamse wijken. Daarnaast zie je in de tentoonstelling recent werk van Boyer. Hierin staat de vluchtelingenproblematiek centraal.

Anmar en familie in Gastvrij Oost, foto: Maurice Boyer 2016

Anmar en familie in Gastvrij Oost, foto: Maurice Boyer 2016

Alle rechten voorbehouden

 

Syrische Vluchtelingen

Sinds een jaar volgt Maurice Boyer Syrische vluchtelingen die worden opgevangen door Gastvrij Oost, een kleinschalig Amsterdams opvanginitiatief. Boyer legt hun integratieproces in de samenleving vast en is aanwezig bij belangrijke momenten zoals een huwelijk en gezinshereniging. 

 

Krakers Vondelstraat, fotografie: Maurice Boyer 1980

Krakers Vondelstraat, fotografie: Maurice Boyer 1980

Alle rechten voorbehouden

Krakersrellen 

Dit zorgde ervoor dat hij midden tussen de krakers terecht kwam en aanwezig was bij (krakers)rellen in de Vondelstraat en rondom de kroning van prinses Beatrix. De foto’s in de tentoonstelling geven een ontluisterend beeld van het Amsterdam van toen.

 

De tentoonstelling is tot en met 14 juni 2017 te zien en geeft een indringend beeld van een veranderend Amsterdam, zowel nu als veertig jaar geleden.