Van Amsterdam tot Kosovo
Voor de krant fotografeerde Boyer alle belangrijke gebeurtenissen in bijna een halve eeuw Amsterdamse geschiedenis. Bij het vastleggen van stadsvernieuwingen in Amsterdam kwam hij middenin de krakersrellen terecht. Maar hij maakte ook reportages in het buitenland, zoals in de Sovjet-Unie in 1989 en rond de Kosovaarse vluchtelingencrisis in 1999. Hij zocht brandhaarden op, maar legde de focus op het ongewone dagelijkse leven. In Amsterdam maakte hij veel theaterreportages en portretten. Momenteel volgt hij een groep Syrische vluchtelingen bij hun eerste stappen in de Amsterdamse samenleving.
Betrokken fotograaf
Sociale betrokkenheid leidt als een rode draad door het repertoire van Maurice Boyer. Als artistieke uitgangspunt heeft hij: “In mijn foto’s staan maatschappelijke en culturele thema’s centraal, dit breng ik met mijn (kritische) blik op de samenleving tot uitdrukking in een eigenzinnig beeld. In mijn werk ben ik altijd op zoek naar de essentie en sfeer van het moment en staat het mensbeeld centraal waardoor maatschappelijke thema’s in beeld worden gebracht”.
Geroemde fotograaf
Maurice Boyer is meerdere malen genomineerd en zijn werk heeft ook prijzen ontvangen. Hij won prijzen bij de Zilveren Camera en World Press Photo. Daarnaast hebben zijn foto's ook in verschillende exposities gehangen, waaronder in het Frascati en hangt zijn werk in verschillende musea, zoals in Centraal Museum in Utrecht.
Voor meer informatie over de fotograaf en de foto's, ga naar de website van Maurice Boyer.