Op 2 juni 2015 opent het Amtrium, de jongste toevoeging aan de Amsterdam RAI, zijn deuren. Ter gelegenheid hiervan staat daar nu de tentoonstelling RAI – Geschiedenis van een beursfenomeen, die is samengesteld door het Amsterdam Museum. Deze is te zien voor bezoekers aan RAI Amtrium, en op 7 juni (13 tot 16 uur) is iedereen welkom tijdens een Open Huis (RAI Amtrium, Europaplein 6, Entrance L).
#020today: RAI-Expo in de RAI
Bij de opening van RAI-gebouw Amtrium
Het nieuwe congres- en kantoorgebouw aan het Europaplein is ingebed in een lange geschiedenis, waarin de uitwisseling van goederen en kennis centraal staat. Al eeuwenlang komen mensen voor dit doel bij elkaar, bijvoorbeeld op de feestelijke middeleeuwse jaarmarkten, de Frankfurter Buchmesse of in de koopmansbeurs bij de Dam.
Rijwielen en automobielen
In de negentiende eeuw wordt een trefpunt voor beurzen en tentoonstellingen gevonden in het Paleis voor Volksvlijt (1864) aan het Frederiksplein. De in 1893 opgerichte Nederlandsche Vereeniging De Rijwiel-Industrie (RI), de voorloper van de RAI, neemt het initiatief tot de eerste overzichtsexpositie van fietsen in het Paleis. Deze Rijwielen-Tentoonstelling, die van 3 tot en met 12 februari 1895 staat, toont maar liefst 650 rijwielen uit verschillende Europese landen.
Tijdens de tweede tentoonstelling in 1899 worden er voor het eerst ook automobielen tentoongesteld. Niet lang daarna besluit de RI om de ‘A’ van ‘Auto’ aan de naam toe te voegen. ‘De automobiel,’ aldus ANWB-voorzitter Edo Bergsma, ‘begint een zegetocht in ons land.’ En hij krijgt gelijk. In 1913 rijden er ongeveer 3.500 auto’s in Nederland, in 1956 zijn dit er al 300.000.
Oude RAI
Wegens ruimtegebrek wijkt de RAI in 1922 uit naar een eigen gebouw aan de Ferdinand Bolstraat, dat na de sloop in 1976 bekend zou blijven staan onder de naam: de Oude RAI. Dit gebouw ziet de geboorte van grote (twee)jaarlijkse evenementen zoals de Huishoudbeurs, Horecava en Firato. Ook tentoonstellingen van vervoersmiddelen, die vanaf de oprichting van de RAI de centrale focus van de vereniging vormen, blijven mateloos populair. De Oude RAI wordt al snel te klein voor de steeds omvangrijkere beurzen.
Nieuwe RAI
In 1961 opent Prins Bernhard het nieuwe RAI-gebouw aan het Europaplein, tijdens de eerste AutoRAI. Dit beurscomplex in het hart van Amsterdam-Zuid biedt vanaf de opening plaats aan bezoekers van over de hele wereld. Er moet echter uitgebreid blijven worden om met de tijd mee te gaan – of deze zelfs vooruit te blijven. In de jaren die volgen, worden het Congrescentrum (1965), de Amstelhal (1969) en het Elicium (2009) aan het RAI-terrein toegevoegd. Nu is het de beurt aan het Amtrium, een samentrekking van de woorden ‘Amsterdam’ en ‘atrium’, om een nieuwe generatie congres- en beursgangers te bedienen.
230 keer bekeken