Het is aardig om te zien hoe de zware eiken voorstijlen van de boezem een stukje boven het plafond uitstaken - tot tussen de plafondbalken (de zgn. ravelingbalken) erboven - en daarom ongeverfd bleven.

Het geprofileerde lijstwerk is voor een groot deel vervaardigd van grenenhout, terwijl het geappliceerde snijwerk van ranken en krullen grotendeels van linden is. De onderdelen waren het meest verbonden met grote gesmede spijkers. Met name de lindehouten onderdelen zijn verzwakt door houtwormvraat.

Een deel van de scherpte en detaillering van het snijwerk gaat tegenwoordig verloren onder een dikke laag overschildering. De huidige geelwitte kleur is niet de originele staat; op beschadigde plekken schemert een rossig-oranje kleur en aan de rechterzijde zijn delen nog blauwgrijs. Diverse details waren ooit verguld. Nauwkeurig kleuronderzoek naar de laagopbouw en gebruikte materialen zou waarschijnlijk interessante gegevens opleveren omtrent de uitmonstering van het interieur waar de schouw in thuishoorde.

Compositie schetsen van het kamerinterieur

Compositie schetsen van het kamerinterieur


Compositie schetsen van het kamerinterieur

Compositie schetsen van het kamerinterieur

Klik hier voor deel 1.
Klik hier voor deel 2.
Klik hier voor deel 3.
Klik hier voor deel 4.