Natuurlijk maken we gelijk restauratieplannen, maar een restauratie is niet gelijk gerealiseerd. Dat kost de nodige tijd. Ondertussen hebben we ervoor gekozen om toch een foto van deze kwetsbare japonnen te maken, zodat ze goed op de website te zien zijn.

Hoe het komt dat sommige japonnen in een slechte staat verkeren heeft een aantal oorzaken, maar een hele belangrijke reden is de stof zelf. Veel japonnen uit de tweede helft van de 19de eeuw zijn gemaakt van verzwaarde zijde. Deze zijde is lastig om te bewaren omdat metaalzouten de zijde afbreken. Zo zijn de dansjurken uit de roaring twenties lastig goed te houden doordat de versiering vaak te zwaar is voor de tere stof. Veel jurken zijn in vroeger tijden ook veel langer opgesteld, onder andere condities dan we nu zouden doen. Een kostuumopstelling stond vaak jarenlang, met soms fel daglicht op de kleding. Het effect is aan de mouwen van onderstaande baljapon te zien. Nu staan kostuums in een verdonkerde ruimte, voor maximaal een paar maanden.

Driedelige japon, ca. 1865, wol

Driedelige japon, ca. 1865, wol

Jurken die zo kwetsbaar zijn, zijn ook lastig op de foto te zetten. Samen met de fotograaf is er een stellage bedacht, een schuine plank waarop de jurken kunnen liggen. Niet te schuin, want glijdt de jurk er weer af. De jurken vullen we niet op, maar we leggen ze wel neer zodat het lijkt alsof een draagster ze aan zou kunnen hebben. De fotograaf maakt de foto van boven af. Het spannendste is het neerleggen en het stileren, sommige stukken zijn zo kwetsbaar..

Driedelige japon, zonder de overrok, ca. 1865, wol

Driedelige japon, zonder de overrok, ca. 1865, wol

Gelukkig is alles goed gegaan! Hoewel het natuurlijk andere foto’s zijn dan wanneer de jurken op de pop gefotografeerd zou zijn, zijn we erg tevreden dat er nieuwe foto’s zijn. Nu kunnen we bijvoorbeeld deze bijzondere wandeljapon uit circa 1865 laten zien. Modieuze driedelige japon van dunne beige wollen stof, bestaande uit jas, rok en overrok, met blauwe band gegarneerd. De overrok kan met lussen en knopen iets worden opgetild, zodat de rok eronder zichtbaar wordt. In de tailleband zijn zes banden bevestigd om de rok op te halen. De japon volgt het modesilhouet van de brede crinoline zodat de rok wijduit staat. De japon werd gedragen als sportief wandelkostuum. Bijzonder is combinatie van een rok met een jas. Het is een zeldzame japon. De japon verkeert nu in slechte staat en kan niet worden opgesteld, maar dat zal na restauratie wel mogelijk zijn.