Vijf jaar bestaat hij nu: de rubriek Hebben en Houwen van het Amsterdam Museum in stadsblad De Echo. In elk stukje staat één object in de schijnwerpers dat in het museum te zien is. Vandaag is dat een favoriet van conservator Thijs Boers: het borstbeeld van Don Antonio Lopes Suasso (1614-1685), Portugees-joods immigrant van de eerste generatie en stamvader van de vooraanstaande Amsterdamse familie Lopes (Lopez) Suasso.
#020today: Don Antonio Lopes Suasso
Nieuwste bijdrage in rubriek Hebben & Houwen
In een hoek van de ‘gouden eeuw’ van het Amsterdam Museum staat een indrukwekkend wit marmeren borstbeeld van een man. Wanneer je als bezoeker de ruimte binnentreedt en de treden afdaalt, lijkt het alsof het beeld zijn hoofd naar je toe draait. Het stelt een edelman voor, luisterend naar de naam Don Antonio Lopes Suasso, baron d’ Avernas-le-Gras.
Zijn voorvaderen waren vanwege hun joodse geloof gevlucht uit Portugal, op de hielen gezeten door de Spaanse Inquisitie. Pas in Amsterdam kon de familie Suasso weer in relatieve vrijheid hun joodse geloof vieren. Rijk was hij geworden door de import van wol voor de Leidse textielindustrie en de handel in diamanten. Tot zover nog niks opzienbarends voor een geslaagd Amsterdams zakenman.
Dat zou echter snel veranderen. Don Antonio werd koopman-bankier in het groot. Doordat de Franse koning Lodewijk XIV vanaf pakweg 1670 zowel de Republiek als het Spaanse koninkrijk ‘een lesje wilde leren’, waren de twee voormalige aartsvijanden gedwongen tot samenwerking. Met hulp van onder andere Don Antonio werd met grote sommen geld legers en heersers betaald om zich tegen de Fransen te keren. Zijn meest opzienbarende transactie was die waarbij hij geld had voorgeschoten voor de uitrusting van de vloot van admiraal De Ruyter. Door deze en andere risicovolle transacties – hij verdiende er overigens stevig aan- verkreeg hij uit dankbaarheid de titel baron van de Spaanse koning.
Als zeer geslaagd man liet hij zich naar de laatste mode uitbeelden in wit marmer, inclusief de dan zeer modieuze krulpruik, bepoederd en al. Een pruik nota bene die door aartsrivaal koning Lodewijk XIV in de mode was geraakt aangezien de Franse koning waarschijnlijk door de syfilis al op jonge leeftijd zijn hoofdhaar was verloren.
Of dat ook het geval is geweest bij Don Antonio weten we niet, waarschijnlijk wilde hij vooral laten zien hoe modieus en rijk hij wel niet was en dat hij zich een dergelijke pruik kon veroorloven. Dit soort pruiken was namelijk niet goedkoop: ze konden enkele honderden guldens kosten, een fiks kapitaal in het Amsterdam van de zeventiende eeuw.
Klik hier voor het borstbeeld van Don Antonio Lopes Suasso in de Collectie Online.
673 keer bekeken