Community Ons Amsterdam
Hoe wordt Ons Amsterdam net zo bruisend als Amsterdam in real life?
- Netwerkrelaties
- Gebruikershandleiding
- Layout
- Interactiviteit
- Naamgeving
- Schoonheidsfoutjes
- Integratie websites
Ongetwijfeld zal deze community in de komende tijd veel meer nieuwe leden aantrekken. Nu zijn wat studenten van de UvA gevraagd hun mening te geven over deze site. Ik ben vooral ook benieuwd naar ieders mening en ervaring!
Deze biografie zal zich dus langzamerhand uitbreiden afhankelijk van de reacties....
De nieuwste toevoegingen staan bovenaan.
(Tip: Alle links naar websites zijn klikbaar, ook die bij de fotobijschriften)
19 september 2011
Bovenstaande afbeelding is een weergave van de relaties tussen de verschillende websites van het Amsterdam Museum. Verder worden de daarbij daadwerkelijke participaties van het publiek op de websites gevisualiseerd. Zie Integratie websites voor een overzicht van en link naar alle websites.
De omcirkeling rond de websites is een representatie van de relatieve geslotenheid of openheid van de site en de gegeven mogelijkheid voor bezoekers tot interactie en/of participatie. Op dit moment is de community het meest open, de hoofdsite het meest gesloten. Een onderlinge relatie is nog niet expliciet gemaakt (tgv pilotfase).
Linksonder staan de sociale media, waar gebruikers doorgaans een hoge mate van interactie met elkaar hebben.
Rechtsboven websites die ik graag onder 'outreach' zou willen plaatsen. Hier gaat het meer om de presentatie van wellicht andere aspecten van het Amsterdam Museum.
De pijlen geven de relatieve zichtbaarheid van links en overige verwijzingen naar de diverse sites onderling aan. De hoofdsite is duidelijk het best vertegenwoordigd.
Wat opvalt is dat de participatiegraad (daadwerkelijke deelneming bezoekers aan de content) van de social media grotendeels overeenkomt met de outreach media. Ook valt op dat de blog een relatief hogere mate van participatie kent en bovendien meer verwijzingen kent naar andere media. Anders gesteld, de blog doet iets goed....en het gebruik van de social media door het museum kan beter.....
Denk jij te weten welke aspecten bijdragen tot een relatief hogere participatie van bezoekers op het blog? Hoe zouden die inzichten gebruikt kunnen worden voor de positionering van de community in dit netwerk? Hoe zou jij die inzichten gebruiken om de community vorm te geven? Hoe kan het museum participatie binnen de social media zoals twitter, facebook en hyves verhogen? Wat gaat hier niet optimaal?
Tagging, keywords, I Like, Ik ben fan, het is allemaal aanwezig, maar is het wel zo interactief als zou kunnen zijn? Ik zou graag wat tags toevoegen aan hele mooie teksten over stadswandelingen, maar dat gaat niet. Ook zou ik graag een handleiding aan de handleidingenpagina willen toevoegen, maar dat gaat niet. In dat geval gaat het alleen om een gebruikersinstelling. Stuit jij ook op dergelijke muurtjes?
naar boven
En hoe kijk je dan vervolgens aan tegen de optie van twee talen? Is dat niet overbodig? spreek je engelstaligen wel aan, indien alle artikelen in het nederlands zijn geschreven? En als alles tweetalig zou moeten zijn, wie gaat daar voor zorgen?
naar boven
Ben jij ook al schoonheidsfoutjes tegengekomen, zoals bij deze test? Of zoiets als het door elkaar gebruik van engels en nederlands (zie foto)?
naar boven
Integratie websites
Door de bomen het bos niet meer zien..... Aan het Amsterdam Museum zijn al diverse communities verbonden. Diverse gebruikersgroepen vinden hun weg op diverse manieren naar het museum. Maar vind er ook kruisbestuiving plaats? Weet jij bijvoorbeeld dat er zoveel diverse sites zijn? Waar wordt dat aangegeven? Zou het niet mooi zijn wanneer diverse groepen bij elkaar kunnen komen? Dat men zodoende van elkaar kan leren en - in marketing termen - er zo een multipliereffect kan ontstaan? Wat zijn jouw ideeen hierover?
Een overzicht van de sites tot dusver