Deze presentatie is onderdeel van een mode-culturele route door Amsterdam. Initiatiefnemer is SALON/: een uniek platform voor mode en cultuur, waar zowel jong aanstormend talent als gevestigde ontwerpers, vormgevers en kunstenaars unieke installaties creëren op bijzondere locaties verspreid door de stad. De beleving en de interactie tussen ontwerper en publiek staat centraal.
Werk van Liesbet Bussche
In Museum Willet-Holthuysen is het werk te zien van drie kunstenaars en ontwerpers. Kunstenaar Liesbet Bussche legt in haar werk, een route tussen bedrijven die de Parel heten, crosslinks tussen fotografie, juwelen en prints. Zij maakte het werk De Parel-ketting. De naam “parel” doet in eerste instantie denken aan een sieraad, maar is ook en naam die regelmatig gebruikt wordt voor commerciële winkels en zaken. Reizend door Nederland en België, fotografeerde Liesbeth Bussche 28 ondernemingen die de naam “de parel” hebben. Haar route vormt een parelketting die aan elkaar geregen zijn door snelwegen. Een parelketting is volgens Bussche niet alleen een sieraad om je nek, maar ook een manier van denken en het verbinden van associaties. Ervaringen worden aan elkaar geregen en in verbeelding als een ketting om je nek gedragen. De Parel-ketting is te zien in de Herenkamer.
Werk van Esther Dorhout Mees
Esther Dorhout Mees en Kim Bakker ontwerpen kleding voor hun eigen label. In 2010 richtte Esther het label Dorhout Mees op. Kenmerkend voor het label Dorhout Mees is de elegante stijl, die zowel vrouwelijk als conceptueel is. Draagbaarheid is altijd een belangrijk element. Contrasterend zijn de organische en constructieve vormen. In de ontwerpen wordt een verbinding gezocht tussen lichaam en materiaal, bedekken en blootgeven waarbij het vrouwelijk lichaam uitgangspunt is. Tegenstellingen in structuur, silhouet en materialen zijn de essentie van de ontworpen collecties. In de Balzaal in museum Willet-Holthuysen zijn vier van haar creaties te zien.
Werk van Kim Bakker
Het label NON by KIM is in 2007 opgericht door Kim Bakker. Haar eigen label richtte Bakker op om zo haar eigen visie op mannenmode te kunnen geven. Ze gaat in haar ontwerpen uit van een niet perfecte man. Bakker deconstrueert mannenkleding door onderdelen, zoals een borstzak, te verkleinen, te vergroten of te verplaatsen. Hierdoor creëert zij een onverwachte uitstraling. In de Slaapkamer is een aantal outfits te zien.