Bij het maken van een keuze voor een goed campagnebeeld houd ik 3 aandachtspunten in m’n achterhoofd:
1. Een poster moet opvallen
2. Een poster moet communiceren
3. Een poster zet aan tot handelen
Het Amsterdam Museum is een aantal jaar gelden van naam veranderd en had weinig budget om dit groots naar buiten te brengen. Hierdoor is de naamsbekendheid van het museum nog niet wat het zijn moet. Een consequente toepassing van onze huisstijl kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de naamsbekendheid van het museum. Om die reden is er voor alle affiches van het museum een sjabloon ontwikkeld: een vast, herkenbare stijl waarbinnen alle tentoonstellingsaffiches vormgegeven worden. Alle affiches zijn Amsterdam Museum-knal-rood, vermelden groot de naam van het museum en de titel van de tentoonstelling in helder, witte blokletters. Het beeld net scheef geplaatst, zodat het je aandacht trekt als je er in een paar seconden langs fietst. Het publiek zal uitingen van het museum in de loop der jaren hopelijk gaan herkennen. Verder staat er een looptijd van de tentoonstelling op de poster. De boodschap van het affiche: ‘Kom voor 2 augustus de tentoonstelling De IJzeren Eeuw bekijken in het Amsterdam Museum!’ probeert het publiek aan te zetten tot een museumbezoekje.
Het sjabloon voor het tentoonstellingsaffiches staat dus vast, maar dan moet er nog een keuze gemaakt worden voor een beeld dat we invoegen in het sjabloon. Dat was voor De IJzeren Eeuw nog niet zo eenvoudig. Bij de tentoonstelling is ook boek en een televisieserie op de NTR/VPRO verschenen. Mijn voorstel was om één gezamenlijk beeld te kiezen voor alle 3 de producten. De serie heeft een groot bereik en werft daarmee ook voor de tentoonstelling. De NTR/ VPRO maakte al gauw de keuze voor een mooi beeld, maar waar naar mijn idee onvoldoende wervende kracht van uit ging.
Maar wat is dan wel wervend? Wat vaak goed werkt is een close-up van een centraal figuur uit
de tentoonstelling die je recht aankijkt. Ogen zuigen de aandacht naar zich toe. Helaas waren er geen mooie ogen van een iconische ijzeren-eeuw-figuur beschikbaar voor ons affiche. Ook de ogen van Hans Goedkoop waren helaas niet voor ons beschikbaar.
Een ingrijpende en tot de verbeelding sprekende verandering in de IJzeren Eeuw is de komst van een spoorwegnetwerk. Treinverbindingen die we vandaag de dag nog steeds gebruiken om van huis naar ons werk te gaan. De keuze voor de beelddrager viel op de opbouw van het Utrecht Centraal station met een tegemoet rijdende trein. De sierlijke ijzerconstructie van de stationsoverkapping is een mooie illustratie bij de tentoonstellingstitel. Onze vormgever heeft de afbeelding wat lichter gemaakt en ingekleurd om de trein meer in het oog te laten springen. De beelddrager is aan diverse mensen uit onze doelgroep voorgelegd, die er positief op reageerden.
De bezoekcijfers van de tentoonstelling zijn tot dusver naar verwachting en onze doelstelling wordt zeer waarschijnlijk gehaald. Of het aan de beelddrager heeft gelegen, is moeilijk vast te stellen. Onze communicatiemiddelen, waaronder onze affiches, worden geëvalueerd in een doorlopend publieksonderzoek. Meestal zorgt een herhaalde blootstelling aan een combinatie van campagne uitingen ervoor dat het publiek daadwerkelijk verleid wordt tot een museumbezoekje. Een opvallende, goed communicerende poster die aanzet tot handelen draagt daar zeker aan bij.