Fong Leng, Luipaardmantel, 1973 (detail rok) (Foto gemaakt door Sarah Remmerts de Vries)

Fong Leng, Luipaardmantel, 1973 (detail rok) (Foto gemaakt door Sarah Remmerts de Vries)

In de tentoonstelling 'Made in Amsterdam' is de luipaardmantel van goudkleurig suède en leer op een verhoging geplaatst, naast het schilderij ‘Afscheid van Mathilde’ van de magisch-realistische schilder Carel Willink (1900-1983). Daardoor zijn de applicaties op de enkellange rok goed te zien. De hele cirkelrok (bestaande uit twaalf uitlopende banen!) is versierd met applicaties van planten en luipaarden in goud, zilver, rood, wit, groen- en bruintinten.

Experimentele combinaties

Ontwerpster en kunstenares Fong Leng (1937) experimenteert in haar werk graag met onverwachte combinaties van materialen. Door verschillende leersoorten te bewerken en met dit materiaal te improviseren komen unieke stukken tot stand. Ze noemt haar manier van werken ook wel `schilderen met leer´. Deze werkwijze zien we terug in de applicaties op de luipaardmantel. De schouderpas en de bovenkant van de lange mouwen zijn versierd met rozetten van verschillende kleuren goud- en zilverkleurig leer. Aan de binnenzijde is de voering afgebiesd met rood band.

Het is niet alles goud wat blinkt

Wanneer je deze schitterende, goudkleurige mantel naast het imposante schilderij opgesteld ziet staan zou je daar geen tragisch liefdes verhaal bij verwachten.  Mathilde Willink was de bekendste klant en vriendin van Fong Leng. Vijf jaar lang kocht Mathilde haar complete garderobe bij de ontwerpster.  De luipaardmantel kreeg ze echter cadeau van haar echtgenoot Carel Willink. Onder deze jasjurk schijnt ze alleen een kort broekje met ruches te hebben gedragen.

Carel en Mathilde waren van 1969 tot 1975 met elkaar getrouwd. Het huwelijk ging echter niet over rozen: Mathilde was de derde vrouw van de schilder en zij was bovendien een stuk jonger dan hij. De buitenechtelijke affaires van Willink dreven Mathilde in een bui van jaloezie tot het vernielen van een paar van zijn favoriete schilderijen, waaronder het portret van zijn voormalige echtgenote. In 1975, vlak voordat het stel uit elkaar ging, vervaardigde Carel een portret van Mathilde in de luipaardmantel van Fong Leng. In dit schilderij rusten de handen van Mathilde op de rok van de mantel. Carel heeft nauwkeurig de glans van het goudleer en de details van de applicaties weergegeven. Ondanks dat Mathilde en Carel uit elkaar gingen, zijn ze door middel van hun kunstwerken in de expositie weer even herenigd.

Annemarie den Dekker, Fong Leng - Fashion and Art, collectieboekje bij gelijknamige tentoonstelling, Amsterdam Museum 2014

Annemarie den Dekker, Fong Leng - Fashion and Art, collectieboekje bij gelijknamige tentoonstelling, Amsterdam Museum 2014

Fong Leng in musea

Het Amsterdam Museum toonde in 2014 (12 december tot en met 16 maart) een aantal ontwerpen van Fong Leng, waaronder de luipaardmantel, in de tentoonstelling  ́Fong Leng – Fashion & Art ́. Hierbij verscheen een gelijknamig collectieboekje. Fong Leng is goed vertegenwoordigd in de collectie van het Amsterdam Museum. Maar ook andere Nederlandse Musea bezitten kledingstukken van de ontwerpster: op het online platform Modemuze , een forum voor alle modecollecties in Nederland, kunnen ze naast elkaar worden getoond.  De luipaardmantel is, samen met het schilderij van Carel Willink, nog tot en met 31 juli te zien in de tentoonstelling Made in Amsterdam 100 jaar in 100 kunstwerken.

Judith van Amelsvoort

 

Literatuur:

Annemarie den Dekker, Fong Leng. Fashion & Art, Amsterdam 2013, p. 32-33 en omslag afb.

Bas van Lier, Schatten van Amsterdam : hoogtepunten uit de collectie van het Amsterdams Historisch Museum, 2000, p. 60.

Ietse Meij, Haute Couture & Prêt-à-porter  -  mode 1750-2000, Den Haag 1998, p. 108.

Gusta Reichwein, Made in Amsterdam. 100 jaar in 100 kunstwerken, Amsterdam 2016, p. 180 t/m 183.

José Teunissen inl. en red.; auteurs Jos Arts, Mode in Nederland, Arnhem 2007, p. 62-63.