Gemaakt door: Jeroen Hakkert, Sophie Janssens, Floor Keulartz en Lot Kuipers
Door:
Biografie van AmsterdamDe brandende tram
Op 11 oktober 1982 blaast een reusachtige rookwolk door de straten van het Museumkwartier. Tramlijn 10 staat in lichterlaaie. Het is een omslagpunt in de geschiedenis van de Amsterdamse kraakbeweging. Maar hoe heeft dit iconische voertuig vlam gevat?
6 Reactions
Ik ben benieuwd.
Met veel plezier heb ik mee kunnen werken aan deze terugblik. Opvallend hoe dicht hoogte en dieptepunten bij elkaar kunnen liggen.
Uw medeplichtige
Jo van der Spek
Tramlijn 10 , Museumplein en de Lucky Luijk
Ik mis een beetje de context van de dingen die die dag en de dag erna gebeurde. De Luijk was aangekocht door de gemeente voor huisvesting, maar niet voor jongerenhuisvesting. Daar waren de krakers boos over want die hadden knokploegen weerstaan en claimden het woonrecht van de Luijk. Dat het pand ontruimd was voordat iemand zich dat realiseerde was natuurlijk ook frustrerend. De tram was natuurlijk een eye-catcher, Jo van der Spek geeft er een mooi verslag van.
Tramlijn 10
Tja, ik was natuurlijk weer eens ergens in de natuur aan het banjeren toen de Lucky Luik ontruimd werd. Maar vond dit een zinnige terugblik. En vind dat JoJo het mooi kan vertellen. Achter de stille een ridder. Ik had vroeger thuis ook zo'n ridder. Maar wel mooi beschilderd. En het kraakteken op het verkeersbord mist de zig-zag, dus nep. Of is het modern? Ja, je weet het maar nooit.
Jip
toevalstreffer
Die tram werd niet in brand gestoken, maar vloog in brand door stom toeval. Dat is al vaker beschreven. De tram wilde de hoek om rijden (was van zijn route afgehaald omdat rellen) werd nog gewaarschuwd dat hij niet verder zou kunnen, reed toch door en reed toen uit de rails omdat er grut in lag, en de olie (uit die ton van Jojo) liep toen vanaf de barricade door het spoor tot onder de tram. Toen ging de barrikade in de hens en dus ook de olie in de tramrails (ik stond er bij, inderdaad) en dat vlammetje liep langzaam richting tram en hoppakee. En wat ook jammer is dat al deze historici het hebben gemist, is dat we vervolgens een krant gingen maken over de rel en de tram en de Luik, die in heel Amsterdam verspreid werd.
Inderdaad
Kees Stad, je hebt volkomen gelijk, in het filmpje wordt ook niets anders beweerd: het was een samenlopen van omstandigheden. Naar keuze, de Goddelijke voorzienigheid.
En inderdaad, in 5.59 minuten kun je niet alles kwijt. Waar is die krant trouwens gebleven?
Overigens ben ik van mening dat de Lutkemeer de Lutkemeer moet blijven.
We are not banana's.
Foto brandende tram 10
Als ooggetuige en met camera alles goed kunnen zien; kleurenfoto van tram 10 in vlammen in mijn bezit
- tram uit de rails gelopen door troep in de rails; kon niet meer voor- of achteruit.
- vat diesel (wellicht nodig om generatoren aan te te drijven, nodig voor straatherstelwerk ter plekke)
- dieselvat verreden en gekanteld door mannen (krakers gezind)
- met moeite is de dissel, die er uitliep in de fik gestoken: bij diesel meer moeite dan bv benzine
- diesel brandde / geen gevaar voor explosie, toch stoven veel mensen bang weg
- brandende diesel loopt o.a. door de rails, ook richting tram
- dit duurt best wel even: tijd genoeg om tram te ontruimen
- uiteindelijk bereikt het vuur de tram, die geheel uitbrandt
- ook door rotzooi, drukte en ongeregeldheden kwam brandweer veel te laat
- mooie foto van tram 10 in vlammen heeft jaren in café Tramlijn Begeerte gehangen, waar ik toen ook werkzaam was (aan pleintje waar lijn 10 stopt)
PS
- kleur van vuur en tram rood en geel en zwart
- tram 10 rijdt daar normaal niet; afwijking door de ongeregeldheden
- op tram ‘van Hall’ burgemeester van Amsterdam die weg moest omdat hij de stad niet onder controle had; rellen bij huwelijk Beatrix en een dode bij botsing politie en bouwvakkers: van Hallstraat was 1 van de eindhalte van lijn 10