Kees Maks moet gefascineerd zijn geweest door de licht- en kleureffecten op de enorme vlaggen en de weerkaatsingen ervan in de halfbeschaduwde straat. Amsterdamse stadsgezichten van Maks zijn relatief schaars. Hij is in het begin van de 20ste eeuw vooral bekend geworden om zijn afbeeldingen van het mondaine uitgaansleven in Amsterdam en in Parijs. Ook was het vrouwelijk naakt een van zijn favoriete onderwerpen. Een aantal gezichten in de stad beeldde hij echter meermalen af: het Rembrandtplein, het Rokin gezien vanuit de kunstenaarssociëteit Arti et Amicitae en het uitzicht vanuit zijn atelier op het Prinseneiland.
Een fraaie versie van dit laatste uitzicht heeft het museum in 2003 kunnen verwerven. Een Kalverstraat van zijn hand was vooralsnog onbekend. De verrassing was groot toen dit doek ter verkoop werd aangeboden. Maks’ leermeester en buurman George Hendrik Breitner heeft eveneens het vlagvertoon in de Kalverstraat rond Koninginnedag geschilderd, zelfs in verschillende versies, maar dan met echt ‘Breitner’ weer: grijs en druilerig. Breitners donkere impressies hebben zijn enige leerling nauwelijks beïnvloed. In opzet is Maks’ Kalverstraat even robuust als die van Breitner, maar in het kleurgebruik en het licht-donkerspel is Kees Maks volstrekt zijn eigen meester.
Klik hier voor meer informatie over dit object.