Het Stedelijk Museum brengt een eerbetoon aan de productieve carrière van grafisch vormgever Wim Crouwel, die van 1963 t/m 1985 alle uitingen voor het Stedelijk Museum ontwierp. Crouwel wordt beschouwd als één van de grootste ontwerpers van de twintigste eeuw. De tentoonstelling is niet alleen een hommage aan Crouwels loopbaan, ook zijn nalatenschap en invloed op de grafische vormgeving van dit moment is te zien.’ Aldus de beginzinnen uit de toelichting op deze tentoonstelling op de website van het Stedelijk.
#020today: Wim Crouwel: een grafische ontdekkingsreis
De tentoonstelling was eerder dit jaar te zien in het Design Museum in Londen, de instelling die deze expositie initieerde, mede vanwege zijn invloed op Engelse ontwerpers.
Vooral in de beginperiode dat Crouwel voor het Stedelijk werkte, was zijn grafische inbreng ook belangrijk in het Amsterdams Historisch Museum als collega-museum binnen de toenmalige Dienst der Gemeentemusea. Geleidelijk werden de grafische taken overgenomen door collega’s binnen het, mede door hem opgerichte ontwerpbureau Total Design en dan met name door Jolijn van de Wouw. Total Design introduceerde ook hier een herkenbare huisstijl voor alle grafische uitingen, zoals drukwerk, affiches en bewegwijzering. Overigens is Wim Crouwel momenteel na al die jaren andermaal voor ons museum werkzaam, nu als inrichtingsadviseur van de Schuttersgalerij. Dit maakt deel uit van de verbouwing en herinrichting van een deel van het museum tot ‘Amsterdam DNA’, die morgen open gaat voor publiek.
Ook het afgebeelde affiche uit 1966 is een ‘typische Wim Crouwel’: de tentoonstelling over de veelzijdige relatie van Amsterdam met het water is herleid tot het meest elementaire: in typografie, in beeld en hier ook letterlijk in de titel ‘Amsterdam in z’n element’. En ook hier sluit de vormgeving van het affiche naadloos aan op die van de catalogus en folder bij de expositie.
Kijk hier voor meer informatie over dit object