Nieuw in de collectie

Blogs over schenkingen, bruiklenen en aankopen

Nieuwe aanwinst: Ken Doorson, Manumission Pauline

De allernieuwste aanwinst van het Amsterdam Museum is een schilderij van Ken Doorson (Moengo, 1978): Manumission Pauline. Voor de in Paramaribo werkzame schilder Doorson is zijn afkomst – als nazaat van voorouders die tot slaaf gemaakt zijn - een belangrijk thema. Het schilderij is één van een serie schilderijen die allemaal manumissiebrieven als vertrekpunt hebben. lees verder »

Vereniging 'Ons Huis' (1891-1984)

In 1984 kwam een einde aan de voor sommige Amsterdammers nog wel bekende Vereniging 'Ons Huis'. Ons Huis was in 1891 opgericht ten behoeve van de ontwikkeling van de arbeidersklasse door middel van rechtstreeks contact met de maatschappelijk beter gesitueerden. Veel mensen herinneren zich Ons Huis nog van de vele buurthuizen in de stad, de vakantiekampen en… lees verder »

Gereedschap in het museum

Wie denkt dat achttiende-eeuwse Amsterdammers alleen maar met bepoederde pruiken op thee zaten te drinken, heeft het mis. Jacob de Koning, een bedrijvige pompenmaker en leidekker, richtte op 20 april 1739 een bijzonder Amsterdams loodgietersbedrijf op aan de Spiegelgracht. Nu, na een bestaan van maar liefst 277 jaar en één rechte lijn van opvolgers, stopt de familie… lees verder »

Laser 3.14

‘Children of the Electric Funk’ van Laser 3.14 hing in de eerste zaal van 'Graffiti, New York meets the Dam'. Hij maakte het speciaal voor deze tentoonstelling, als eerbetoon aan de hiphop- en graffitigeneratie van de jaren 80. Regelmatig stond ik met bezoekers op zaal en verbaasde me erover dat er Amsterdammers zijn die nog nooit zijn teksten in de straten… lees verder »

Aanwinst: Maquette herinrichtingsplan Bijlmermeer

Het had de wijk van de toekomst moeten worden. Honingraatvormige flats met grasvelden en fietspaden ertussen zouden voor een rustig en aangenaam woonklimaat zorgen, terwijl de hoger gelegen autowegen een goede verbinding met de rest van de stad zouden garanderen. Nog voordat de wijk af was, kregen de flats te kampen met leegstand. De Bijlmer verloederde en stond in… lees verder »

#020today: Reclame voor roggebrood

Tien verpakkingen van roggebrood met als inhoud geen roggebrood maar houten blokjes. Vorige eeuw is dit gebruikt als reclamemateriaal voor Funke’s roggebrood, een bekend merk van de gelijknamige fabriek in Amsterdam. De verpakkingen zijn eerder dit jaar aan ons museum overgedragen door het Stadsarchief Amsterdam. Gevoegd bij een eerdere overdracht van spullen én… lees verder »

Een reizende feministe

Afgelopen week liep Eva Barnhoorn (17) in het kader van haar maatschappelijke stage een paar dagen mee met de conservatoren van het Amsterdam Museum. Eva zit in de zesde klas van Het 4e Gymnasium te Amsterdam. Ze schreef een blog over drie bijzondere objecten uit het bezit van Aletta Jacobs (1854-1929), die het Amsterdam Museum onlangs in ontvangst heeft mogen nemen. lees verder »

Aanwinst: Leren kaart van Nederlands-Indië

Soms krijgt het Amsterdam Museum zomaar iets prachtigs aangeboden. Zoals deze kaart van Nederlands-Indië, gemaakt in 1940. De geschilderde plattegrond zit vol met mooie details: een grote tijger en toekan, maar ook talloze kleine aapjes, vogels en huisjes. Let ook op de vliegtuigjes (toen nog heel modern), waarvan zelfs de schaduwen zijn geschilderd. lees verder »

De Slang van de Spuistraat

Muurschilderingen met anarchistentekens en All cops are bastards, een verlaten keuken, een door de ME neergezette ladder tussen twee verdiepingen, resten van verfbommen, een boksschool met wedstrijdaffiches, overal pannen en emmers om lekkend water op de te vangen…. de Tabakspanden twee dagen na de ontruiming. Met een collega van het Amsterdam Museum loop ik door het… lees verder »

#020today: Brieven aan Theo van Gogh

Op 2 november 2004 vermoordde moslimfundamentalist Mohammed Bouyeri filmmaker en columnist Theo van Gogh. De dagen na de moord brachten Amsterdammers briefjes, bloemen, cactussen en speelgoedbeesten naar de plek van de moordaanslag in de Linnaeusstraat. lees verder »

‘We make history’

Wat zouden de regenten van het Burgerweeshuis, in 1663 geschilderd door Jürgen Ovens, gedacht hebben van deze scene? Vóór hun schilderij kreeg ik twee nieuwe aanwinsten overhandigd voor de collectie van het Amsterdam Museum: de djellaba’s die gemaakt zijn voor de Marokkaanse boot die op 2 augustus 2014 meevoer met de Canal Pride, het meest spectaculaire onderdeel… lees verder »

De Marokkaanse boot

Als ik aankom op de Houtmankade draagt Illias Zian als enige al de roze djellaba met groene ster, ontworpen door Corné Gabriëls voor de eerste Marokkaanse boot die meevaart met de Canal Parade. Ik ben naar de afvaart van de boot gekomen omdat het Amsterdam Museum de roze djellaba graag wil opnemen in de collectie. lees verder »