amsterdam museum

#020today: Chinatown

Weerzien met schilder William Lindhout

Omstreeks 1980 maakte William Lindhout (1941) twee schilderijen van de Amsterdamse Chinezenbuurt in opdracht van ons museum, toen nog Amsterdams Historisch Museum (AHM) genaamd. Met de schilder kijken we terug op de totstandkoming van deze werken.

Mijnheer Weng op zijn middagwandeling, ter hoogte van het Chinees-Indisch Restaurant Fong Sing, Lange Niezel 24, William Lindhout

Ruim 100 jaar geleden vestigden de eerste Chinezen zich in Nederland. Ze werkten als stoker op vrachtschepen. Een enkeling begon een pension, waaruit later de Chinese restaurants ontstonden. Veel mannen trouwden met Nederlandse vrouwen. Langzaamaan ontstond in Amsterdam (net als in otterdam en in andere Europese steden) een Chinatown. Vanaf de jaren '60 tot de jaren '80 ging het heel goed met de Chinese restaurants, daarna begon de neergang. Het schilderij van rond 1980 is een momentopname uit het leven in de Chinese buurt van Amsterdam. Op de plek van restaurant Fong Sing, op Lange Niezel 24, zit nu een Tibetaans restaurant.

Schilder William Lindhout

Schilder William Lindhout

Midden jaren '70 had ons museum de beschikking over een potje waaruit aan een aantal kunstenaars een gerichte ‘Amsterdamse opdracht’ gegeven kon worden. Bij deze opdrachten ging het om eigentijdse aspecten van de stad. In 1976 had William Lindhout enkele aquarellen van de Chinese buurt verkocht aan het Stadsarchief. Lindhout kan zich nog goed herinneren dat conservator Dedalo Carasso van het AHM enige tijd later bij hem op bezoek kwam om de opdracht te bespreken om rond datzelfde thema enkele schilderijen te maken voor het museum.

William Lindhout, Etalage van het Chinees-Indisch Restaurant Kar Ho, Zeedijk 67 , 1979 - 1981

William Lindhout, Etalage van het Chinees-Indisch Restaurant Kar Ho, Zeedijk 67 , 1979 - 1981

Het maken van de schilderijen kostte Lindhout meer moeite dan de meer impressionistische aquarellen. Hij bleef er enkele jaren aan werken tussen ander vrij werk door. Zo nu en dan kwam Carasso op bezoek. Een eerste versie vond de conservator niet spannend genoeg en Lindhout begon opnieuw. De schilderijen zijn veel gedetailleerder dan de aquarellen. Op het schilderij Etalage van het Chinees-Indisch Restaurant Kar Ho, Zeedijk 67 zijn alle voorwerpen in de etalage te zien én de weerschijn van de kunstenaar die een foto maakt. Voordat Lindhout aan de schilderijen begon fotografeerde hij de buurt.

Aanvankelijk had hij het idee ook een schilderij te maken van een gokhuis. Uren stond hij te wachten bij de deur tot één van de Chinese gokkers naar buiten zou komen. “Vanaf de eerste verdieping zagen ze me staan en omdat ze waarschijnlijk dachten dat ik van de politie was, bleven ze binnen.” Het werden uiteindelijk wat onschuldigere onderwerpen: het straatbeeld in de buurt met Chinese restaurants naast een Hollandse groenteboer of ijswinkel. “Ik vond het een mooie compositie”, zegt Lindhout, “die twee sferen naast elkaar”. De Chinese zaken kenmerken zich door veel rood. De toen achtjarige dochter van William vond de rode lampion zo mooi dat ze het niet kon laten om stiekem naar het atelier te gaan en met een kwastje het rood nog wat roder te maken.

Klik hier voor meer informatie over dit object.

Media


969 keer bekeken

0 Reacties

Voeg uw reactie toe