Praat en leer met ons mee op het mini-congres ‘Leren Preserveren: duurzame kennis over duurzame toegang?’ op 21 september van 15.00 – 17.00 uur bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.


Digitale duurzaamheid
Digitale duurzaamheid gaat over het toegankelijk houden van ons digitale geheugen: archieven, bibliotheken, media en audiovisuele producties, kunst en cultuur en wetenschap. De wereld om ons heen wordt in snel tempo digitaal en dat heeft invloed op iedereen. De hoeveelheid data neemt toe, evenals de soorten informatie. Informatie kan ook niet meer beschouwd worden als individuele brokjes, maar bestaat steeds vaker uit met elkaar verbonden informatieobjecten. De gebruiker ziet die brokjes informatie niet als gescheiden, maar als één geheel. Met de informatie veranderen ook de vraagstukken rondom informatie, zoals veiligheid en privacy. En omdat informatie verandert, vraagt dat om een andere manier van denken: vanuit de gebruiker, vanuit netwerken, vanuit technologie. De erfgoedprofessional heeft nieuwe kennis en een andere werkwijze nodig om hierop te anticiperen. Hij of zij moet leren omgaan met continue verandering, moet leren experimenteren, moet zich bewegen in netwerken en moet kennis gaan delen. Dat betekent dat erfgoedinstellingen lerende organisaties moeten worden en de erfgoedprofessional zich daarbinnen moet bewegen. Dat betekent ook leren omgaan met een steeds veranderende praktijk. Zijn wij - erfgoedinstellingen, erfgoedprofessionals en opleiders - hierop voorbereid?


In dit mini-congres pakt het Nieuwe Instituut samen met het Netwerk Digitaal Erfgoed, BRAIN/KVAN en het Kennisplatform professionalisering de handschoen op om een antwoord op deze vraag te vinden en duidelijk te krijgen welke acties we de komende jaren moeten ondernemen om beter voorbereid te zijn.


Doelgroep en programma
Het mini-congres is toegankelijk voor alle geïnteresseerden in kennisoverdracht, professionalisering en kennisbehoefte, werkzaam bij erfgoedinstellingen, kennis- en opleidingsinstituten, branche- en beroepsorganisaties en meer.

Kennisvraag, kennisaanbod, discussie
Tijdens de programma gaan we eerst nader in op de kennisvraag en het kennisaanbod. Waar hebben medewerkers van erfgoed- en onderzoeksinstellingen behoefte aan? Hebben we hier genoeg zicht op en hoe krijgen we deze vraag boven water? Wat is op dit moment het cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van digitale duurzaamheid en sluit dit aan op de vraag? We belichten hoe dat in een ander domein is georganiseerd en gaan vervolgens met elkaar in een paneldiscussie in gesprek over wat er goed gaat, wat er beter kan en waar we als kennispartijen in Nederland op korte termijn zeker mee aan de slag moeten.


Leren Preserveren
A new kid in town: als afsluiter van het programma lanceren we officieel de nieuwe cursus Leren Preserveren. Het Nieuwe Instituut leidde de ontwikkeling van deze cursus in samenwerking met het Netwerk Digitaal Erfgoed en de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid. Leren Preserveren is een cursus waarmee erfgoedprofessionals de basiskennis- en vaardigheden opdoen voor het duurzaam opslaan, beheren en toegankelijk maken van digitaal erfgoed. De cursus gaat in oktober voor het eerst van start en is ook als zelfstudievariant te volgen. Zie www.lerenpreserveren.nl.
We sluiten het mini-congres af met een borrel.


Meer informatie en aanmelden
Het mini-congres is onderdeel van de Thursday Night-serie van Het Nieuwe Instituut: een gevarieerd wekelijks programma van bijeenkomsten over digitale cultuur, architectuur en design, waarbij u ook het museum kunt bezoeken. Deelname aan het mini-congres is gratis na aanmelding via de website van Het Nieuwe Instituut. Graag tot ziens op 21 september!

Voor meer informatie over het mini-congres of de cursus Leren Preserveren kunt u contact opnemen met Marcel Ras, programmamanager NCDD/NDE (0614777671. Marcel.ras(at)ncdd.nl).


Informatie:

  • Datum: 21/09/2017
  • Tijd: 15:00 – 17:00
  • Locatie: Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25 in Rotterdam
  • Toegang: Gratis. 
  • Aanmelden: via Tickets