BolFlinck Messenger

BolFlinck Messenger

Voorgeschiedenis

Drie jaar geleden hebben we voor de tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw (in de Hermitage Amsterdam) de app #gouden eeuw gemaakt in samenwerking met Lava Lab. Deze app is gemaakt voor middelbare scholieren havo/vwo.  

Zien en gezien worden speelt een hoofdrol in de tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw. Door middel van een interactieve app kunnen leerlingen ‘vrienden’ worden met burgers uit de zeventiende eeuw: zo kunnen zij hen volgen, ontdekken hoe zij rijk worden, met wie ze ‘slim’ trouwen, waar ze hun geld aan uitgeven, wat zij verzamelen en wat zij in hun vrije tijd doen. ‘Foute vrienden’ zetten leerlingen aan het denken: zullen zij na een status update van een slavenhandelaar hem liken of ontvolgen?

Het programma wordt nog steeds veel gedaan door scholen en de app kun je downloaden in de Appstore door te zoeken op #goudeneeuw.

#goudeneeuw app

#goudeneeuw app

Geschikt maken voor de individuele bezoeker

Voor de Bol & Flinck tentoonstelling wilden we samen met Lava Lab en Botsquad voortbouwen op de ervaring die we al habben opgedaan met de app #goudeneeuw. Maar we wilden nu een ervaring creëren die voor de individuele bezoeker geschikt is. In een vroeg stadium hebben we een brainstorm georganiseerd met alle disciplines uit het projectteam om met elkaar te bedenken waar deze ervaring dan aan moet voldoen. Doelgroep voor dit project zijn millennials. De volgende punten kwamen naar voren.

  • Als gebruiker wil ik kennis maken met de schilders, zodat ik ze beter leer kennen via een app die toch al op mijn telefoon staat
  • Als gebruiker wil ik de verhalen van de bijfiguren beter leren kennen, zodat ik op een leuke nieuwe manier voorkennis krijg
  • Als gebruiker wil ik de echte verhalen weten achter de schilderijen en dit vergelijken met nu (denk aan hoe mensen zich nu presenteren op social media)
  • Als gebruiker wil ik wat van mezelf en andere bezoekers terug zien in de tentoonstelling (foto/mening/resultaten quiz), zodat ik mij onderdeel voel van de tentoonstelling en ook meningen van anderen kan zien

 

Gebruik maken van een bestaand platform

We hebben allereerst een onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om gebruik te maken van een bestaande app, die veel mensen al op hun telefoon hebben staan. Als snel werd duidelijk dat Facebook Messenger het meest geschikt was om een chatbot aan te koppelen. Vervolgens hebben we een (kleinschalig) onderzoek gedaan onder millennials, via een digitale enquête, om te meten of zij Facebook Messenger op hun telefoon hebben en deze zouden willen gebruiken in een tentoonstelling. 70% van de ondervraagden reageerde positief, wat voor ons de doorslag gaf om dit te gaan uitproberen. In dezelfde enquête hebben we ook gevraagd of we de respondenten nog een keer mochten benaderen voor een gebruikerstest in een later stadium.

 

Facebook Messenger

Facebook Messenger

Do it yourself

De conservator is vervolgens i.s.m. met educatie en e-cultuur gaan kijken welke interessante bijfiguren uit de tijd van Bol & Flinck een hoofdrol zouden kunnen krijgen in de chat bot. We hebben er vooral op gelet dat dit drie uiteenlopende figuren zijn, die ieder op een persoonlijke manier wat kunnen vertellen over hoe het was om in het Amsterdam van Bol en Flinck te leven. Ook moesten zij te zien zijn op werken in de tentoonstelling. Uiteindelijk kwamen we uit op drie bijfiguren, waar we interessante verhalen over kunnen vertellen. Catharina Jans (naaktmodel), Joan Huydecoper (burgemeester van Amsterdam) en Frederick Sluijsken (een 8-jarige jongen uit een burgergezin).

Na de keuze van de figuren is er gewerkt aan drie verhaallijnen. Ook is nagedacht over het karakter van de drie. Hoe zou een Catharina Jans bijvoorbeeld hebben gepraat? Verlegen? Brutaal? Direct? Volgende uitdaging was het omzetten van de drie verhaallijnen in ‘chattaal’. Het was immers de bedoeling dat de bezoeker het gevoel heeft in gesprek te zijn met één van de 3 figuren. Daarbij was het erg belangrijk om de karakters van de figuren door te laten schemeren in de manier van praten.

Lava Lab heeft ons ondersteund bij het omzetten naar ‘chat taal’ en al gauw kregen we hier zelf ook meer feeling bij. We kunnen ook zelf content toevoegen aan de chatbot, waardoor we veel zelf kunnen doen en aanpassen indien wenselijk.

In gesprek met één van de karakters, Frederick Sluijsken

In gesprek met één van de karakters, Frederick Sluijsken

Gebruikerstest

Een maand voor de lancering van het project hebben we een gebruikerstest gedaan onder de doelgroep millennials. Een aantal deelnemers had eerder aan de enquête meegedaan. We hebben de tentoonstelling ‘nagebootst’ door afbeeldingen op te hangen van werken uit de tentoonstelling. Vervolgens hebben we deelnemers gevraagd in gesprek te gaan met één van de drie figuren via Facebook Messenger. We vertelden ze eigenlijk alleen dat ze hiervoor de Facebook Messenger QR code konden scannen. We hebben ze daarna hun gang laten gaan.

Het leuke is dat je meteen de eerste spontane reactie van deelnemers kunt observeren. In dit geval vaak een glimlach en een verraste reactie. Maar ook reacties als “wow, het gesprek gaat wel heel snel” of “waar kan ik dit werk vinden” en "ik wil meer gewezen worden op details in de werken". Tijdens het observeren maakten we aantekeningen.

Vervolgens hebben we aan iedere deelnemer gevraagd wat zij ervan vonden en of zij nog verbeterpunten zagen. Hier hebben we aantekeningen van gemaakt en we hebben het gesprek opgenomen met een audioapparaat (na toestemming van de deelnemers).

Gebruikerstest BolFlinck Messenger

Gebruikerstest BolFlinck Messenger

 Wat van jezelf terug zien in de tentoonstelling

Naast het maken van de chatbot hebben we ook gekeken wat we konden doen met het laatste belangrijke punt, die uit de eerste brainstorm kwam;

  • Als gebruiker wil ik wat van mezelf terug zien in de tentoonstelling (foto/mening/resultaten quiz), zodat ik mij onderdeel voel van de tentoonstellingen en ook meningen van andere bezoekers kan zien

Dit heeft Lava Lab opgelost door een aantrekkelijke ‘live feed’ van de app te maken. Op een scherm zie je reacties en eventueel foto’s van jezelf terug, maar ook van andere bezoekers. Ook zie je wie er nog meer online is in de tentoonstelling, wat dee app een extra sociaal component geeft. De live feed werd in de gebruikerstest als erg positief ervaren.

 

Live feed BolFlinck Messenger

Live feed BolFlinck Messenger

Uitdagingen voor de toekomst

De chatbot is voornamelijk gemaakt voor de doelgroep millennials. Hoe bereik je deze groep en hoe attendeer je ze op deze app? We zullen de chatbot de komende tijd veel gaan promoten op Facebook, onder andere door een gesponsorde add. We zullen ook inzetten op evenementen, waarvan we al weten dat er veel millinnials op af komen, zoals de Museumnacht. Hier zullen we de app promoten en bezoekers op een leuke manier stimuleren om de app te gebruiken.

Ook is het afwachten of bezoekers eerder geneigd zijn om een app te gebruiken die zij al op hun telefoon hebben staan. Daarom willen we de statistieken goed bijhouden, om hier meer inzicht in te krijgen.

 

Benieuwd geworden? Probeer het zelf uit! Check wel even of Facebook Messenger op je telefoon staat.

m.me/Catharina1621

m.me/JoanHuydecoper

m.me/FredrickSluijsken