Deze galakleding was niet bestemd voor het dagelijkse leven. Dan werd een halve of kleine parure gedragen die minder breed is. In huis werd ook wel een jak en rok gedragen. De overjapon is in buitengewoon goede staat. De kleuren van het borduursel zijn helder en fris gebleven en het model van de japon is in oorspronkelijke staat gehandhaafd. Rok en overjapon waren doorgaans van dezelfde stof. De originele rok ontbreekt.
In de collectie van Musée Les Arts Décoratifs in Parijs bevindt zich een complete galajapon met een zelfde model en vergelijkbare decoratie. Decoratiepatronen zijn zelden uniek. Zelfde versieringen zijn op verschillende japonnen toegepast. De patronen zijn op zijde geborduurd en de bewerkte stof is vervolgens door heel Europa verspreid. Of de japon uit het Amsterdams Historisch Museum in Frankrijk is gekocht of dat deze in Nederland naar Frans voorbeeld is geborduurd, is onbekend. Ook over de herkomst is veel onduidelijk. Lange tijd is aangenomen dat deze japon uit het legaat van mevrouw S.L.G. Willet-Holthuysen (1895) afkomstig is. In de boedelinventaris is echter een dergelijke japon niet omschreven.