“Kostuumontwerp trekt me toch meer dan collecties, want bij een collectie draagt een onbekende je kleding. Het gerichte werken op een personality, dat vind ik boeiend. Het vinden van een balans tussen het kostuumontwerp en de artiest, waarbij de persoonlijkheid van de artiest goed uitkomt is voor mij de uitdaging.”

Een van zijn eerste klanten was Geert Vissers, die als Hellun Zelluf, de Gay Dating Show tot een groot succes maakte. “De eerste jurk die ik maakte voor het typetje Hellun Zelluf was nog bedoeld als persiflage op een avondjurk. Dus dat was nog geijkte travestie. De jurk was ontworpen voor in het Antonietheater, een piepklein theatertje op de Amsterdamse wallen waar Dolly Bellefleur toen al shows presenteerde in mijn kostuums. Tot dat moment had Geert meestal pruiken gedragen tijdens optredens. Toen de jurk klaar was, bleek zijn statement beter gemaakt zonder pruik, maar met zijn kale hoofd en spriet.” Dat is goed te zien op het logo van de Gay Dating Show. Hellun Zelluf en Tycho ontwikkelden al snel een eigen sprookjesachtige campy-stijl met materiaal en vormen die eigenlijk totaal uit de mode waren.

“Ik zal je een voorbeeld geven van hoeveel impact deze kostuums destijds hadden. Omdat het nog relatief kort geleden is, is die impact nu moeilijk te beoordelen want we zijn inmiddels heel veel gewend door kostuums van onder andere Lady Gaga. Maar in de jaren negentig, na de behoudende tachtiger jaren qua outfits, was het allemaal super heftig en spectaculair. Dat is tegenwoordig onbegrijpelijk, maar de Hellun Zelluf kostuums waren zo aanstootgevend dat in ’91 mijn etalageruit is ingegooid. Toen de politie kwam was het commentaar: “Wat verwacht je ook met zo’n jurk in de etalage”.

Tycho heeft kostuums van Hellun Zelluf aan het Amsterdam Museum geschonken. De door hem ontworpen outfits zijn te bezichtigen in de vitrine van de Gay Dating Show t/m 31 januari.

Wil je nog meer achtergrondinformatie over de tentoonstelling in het Amsterdam museum in het kader van Wereld Aids Dag lees dan ook onderstaande blog: