Eén opdracht bij dit schoolproject was het bedenken van een eigen bordspel. De bedoeling was te proberen een uitnodigend spel te maken: iets dat je graag uit de kast haalt en dat spannend is om te spelen. Hierbij is ook de titel belangrijk: bij de spelletjes van de kinderen zitten verrassende namen: Het magische alfabet, Goudklompjesspel en Vuurdammen. Maar ook als de titel gewoner is, dan kan het nog altijd een leuk spel zijn. Zo vertelde Xzorro enthousiast over de Doolhof die hij samen had gemaakt met Szymon. Je ziet een wirwar aan lijnen, maar hij klopt!
Vanzelfsprekend moet je bij het maken van een spel goed letten op de spelregels. Bij de spelletjes die de kinderen maakten, kom je grappige spelregels tegen: bij 6 als een kikker springen, bij 13 mag je nog een keer gooien, als de ander langs komt ben je vrij. Bij het spel van Jaouad lezen we: bij 34: kus iemand op de wang, bij 41: hou je adem veertig seconden in; en bij 46: praat twee minuten niet.

Er komt dus heel wat bij kijken om een geslaagd spel zelf te bedenken. Wat kun je zeggen als een kind vraagt hoe je een spannend spel kunt maken? Een wel héél makkelijk antwoord is te vinden op een spel uit 1971 in onze museumcollectie: ‘Kom er maar eens achter' (junior)…

Klik hiervoor meer informatie over dit object.