#020today: Hans van Norden overleden
Op 1 juli jl. overleed beeldend kunstenaar Hans van Norden op 95-jarige leeftijd. Aan zijn werk werd in 2008 ruim aandacht besteed in Museum Catharina Gasthuis in Gouda (inmiddels omgedoopt in museumgoudA) in het kader van de expositie ‘Drie generaties Van Norden’. Gouda was de stad waar Hans (1915) grotendeels opgroeide tot hij in 1934 naar Amsterdam verhuisde. Op de website van Kunstbus wordt ingegaan op de artisticiteit binnen de familie Van Norden. Van Hans wordt ondermeer gememoreerd dat hij betrokken was bij de oprichting van het Scapino-ballet in 1945 en enkele jaren later medeoprichter van de schildersgroep De Realisten ‘als hét alternatief voor de roemruchte Cobra-beweging en andere ‘abstract’-werkende kunstenaars.’
In de collectie van het Amsterdam Museum bevindt zich zijn schilderij ‘Oudekerksplein’ (dit lag bij zijn atelier om de hoek) uit de jaren zestig, dat werd aangekocht in 2002 nadat het eerder dat jaar deel uitmaakte van de tentoonstelling ‘Liefde te koop' over de geschiedenis van prostitutie in Amsterdam. In de objectdocumentatiemap van dit werk bevindt zich een (behoorlijk gedateerde) tekst (zonder bronvermelding) van kunstcriticus Hans Redeker (1918-1992): ‘Hans van Norden is niet alleen verbaal maar ook als beeldend kunstenaar een geboren verteller, die er tegelijk weet van heeft, dat dit naar de heden ten dage (maar misschien mogen wij langzamerhand wel stellen gisteren) heersende kunstopvattingen weinig minder dan een artistieke doodzonde is. Toch mogen we na jaren stellen, dat hij zich in dit genre een belangrijke en boeiend beeldend kunstenaar toont, die zijn visie adequaat vertolkt. Een visie, welke inderdaad vooral geïnspireerd wordt door het kwetsbare, eenzame, gedepraveerde (*), geschonden leven, zoals hij dat gadeslaat in kroegen, tehuizen voor ouden van dagen of in andere oorden van maatschappelijk uitschot, maar ook altijd met die vertedering en liefde, waardoor zijn werk nooit geheel somber wordt, zeker niet afstotend of schokkend.’ (* zedelijk bedorven)
In een artikel van collega Annemarie de Wildt bespreekt ze dit schilderij binnen de thematiek van de prostititutie op de Walletjes.
Kijk hier voor meer informatie over dit object