We kijken vanaf een in werkelijkheid onmogelijk hoog standpunt op de stad. Het is het Amsterdam van omstreeks 1540, nog zonder grachtengordel.
Door de halfbewolkte lucht ligt de stad gedeeltelijk in de schaduw. Vol in de zon en centraal op het schilderij ligt de Dam, met het Oude Stadhuis en de Nieuwe Kerk. De belangrijkste gebouwen van de stad zijn met nummers aangeduid, die in de legenda rechtsonder op het schilderij worden benoemd. Nummer 32 is het Begijnhof en op de plek waar zich nu het Amsterdam Museum bevindt, staat nummer 33. Omstreeks 1540 stond daar het Sint Luciënklooster. Na de alteratie van 1578 werd het klooster bestemd tot weeshuis.
Micker baseerde zich voor zijn vogelvlucht op het zestiende-eeuwse schilderij en de aan de hand daarvan vervaardigde prent van Cornelis Anthonisz. Het schilderij kwam pas eind negentiende eeuw in de collectie van de stad Amsterdam en over de vroege herkomst is niets bekend. We weten zodoende jammer genoeg niet waarom de schilder dit prachtige schilderij heeft gemaakt.
Kijk hier voor meer informatie over dit object
#020today: Amsterdam DNA open
voor het publiek open. Als een driedimensionale reisgids word je in 45 minuten door de Amsterdamse geschiedenis geleid. Het verhaal van de stad wordt in zeven hoofdstukken verteld. Per hoofdstuk vormt één object het uitgangspunt. Een van die kernobjecten is het schilderij ‘Amsterdam in Vogelvlucht’ van Jan Micker uit 1652.