Het is leuk om onze collega-genomineerden (klinkt toch wat sympathieker dan concurrenten, nietwaar?) te volgen via social media en te zien wat zij uit de kast trekken om stemmen te werven. Er wordt stevig strijd geleverd, we zijn aan elkaar gewaagd. Zo zijn er al heel wat stemoproepen geretweet door bekende Zeeuwen, Friezen en Amsterdammers, en worden fotogenieke mediastunt(je)s veelvuldig gedeeld op facebook. Vele kiekjes van campagneteams op de straten van Middelburg, Leeuwarden en Amsterdam kwamen al voorbij. Allerlei Amsterdammers, waaronder burgemeester Van der Laan, tattoo-koning Henk Schiffmacher en levensliedkoningin Willeke Alberti, bleken groot fan van ons museum en deden zonder aarzeling mee: hartverwarmend!
Zo nu en dan is er dan ook interactie tussen de musea, op twitter bijvoorbeeld. Doorgaans gaat dat gepaard met een knipoog en een kwinkslag: we zijn dan wel geduchte concurrenten, we plagen elkaar met een glimlach. Toen er in ons museum afgelopen woensdag een kleine brand gewoed had, ontvingen wij zelfs sympathiserende tweets van één van onze ´geduchte concurrenten’. Dus wie er ook wint, wat er ook gebeurt: deze campagne brengt niet alleen de musea dichter bij de mensen, maar ook de musea tot elkaar.
Anna Brolsma
Hoofd marketing & communicatie Amsterdam Museum
Als jij ons steunt én stemt, maak jij zelf kans op een reis naar New York!