De voorbeelden

Het fotomoment in Berlijn is heel erg sterk in een onzichtbaar verleden zichtbaar te maken. Wel jammer dat het meteen weer gekoppeld is aan een toeristische organisatie (Berlin Pass). Los daarvan wordt je op dat moment als bezoeker echt even onderdeel van de geschiedenis. Een fotomoment met een inhoudelijke kant. De photobooth in Hong Kong (Edo en ik hebben de ontwikkelaar hiervan op bezoek gehad) is een wat minder inhoudelijk moment, maar het feit dat de bezoeker wel onderdeel wordt van een expositie vind ik wel leuk. De rentertainment photo booth is tenslotte gewoon voor de lol, leuk op evenementen.

Verschillende vormen

Waarom zouden musea moeten kiezen voor een fotomoment in tentoonstellingen of bij evenementen? Doe je het zodat de bezoeker ' iets leuks te doen heeft' , een aandenken voor thuis? Of doe je het zodat de bezoeker invloed kan uitoefenen of onderdeel kan worden voor een tentoonstelling? Of ga je verder dan dat? Kan een fotomoment je echt onderdeel laten maken van een verhaal of een thema en je kan laten nadenken daarover? Ik denk dat verschillende vormen kunnen bestaan en dat je altijd goed moet kijken naar het gehele concept van een tentoonstelling in combinatie met de vraag voor welke doelgroep je wat wilt betekenen. Denk daarbij aan de IAMSTERDAM-letters op de binnenplaats. Voor toeristen een absolute hit, een leuk aandenken voor thuis. En in oktober 2014 vierden wij met honderden kinderen de Verjaardag van Amsterdam. Voor deze gelegenheid hadden we een lollige photobooth: met diverse attributen konden ze op de foto en kregen meteen een printje hiervan. Een leuk aandenken aan die dag en het pastte prima bij de opzet van die dag en de doelgroep.

Mondriaan

Een minder geslaagd voorbeeld vond ik persoonlijk het fotomoment in Mondriaan. Het voegde weinig toe aan de tentoonstelling. Je kon met het campagnebeeld van de tentoonstelling op de foto. Niks meer en niks minder. Maar sloot dat wel aan bij de gemiddelde bezoeker van de tentoonstelling? En werd je echt onderdeel van iets of ervaarde je het verhaal wat wij wilde vertellen op een andere manier? Ik denk het niet. Daarom wil ik wel voorzichtig zeggen dat een fotomoment geen standaard vereiste moet zijn voor een tentoonstelling of evenement.

Het oog wilt ook wat

Tot slot, als je het doet, zorg voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijke techniek en zorg voor goede kwaliteit. Op een wazige foto zit niemand te wachten. Hieronder nog even een van de mooiste fotomomenten van het afgelopen jaar. In een tent midden op het Museumplein, met een goede camera, leuke attributen en een simpel bewerkingsprogramma waanden de bezoekers van de Uitmarkt zich even in de Gouden Eeuw.