Vanaf 2 juni 2015 is voor beurs- en congresgangers van het Amtrium, het nieuwste gebouw van de RAI Amsterdam, een tentoonstelling te zien over de geschiedenis van de RAI. RAI Exposed – de geschiedenis van een beursfenomeen is gerealiseerd door het Amsterdam Museum, in de persoon van Kees Zandvliet, Sander Rutjens en Sarah Remmerts de Vries. Deze samenwerking tussen de culturele en de zakelijke sector is tot stand gekomen doordat Amsterdam RAI zich als partner verbonden heeft aan de tentoonstelling De IJzeren Eeuw, die op dit moment in het Amsterdam Museum te zien is. Het team conservatoren nam een kijkje in het Amtrium.
Conservatoren naar RAI Exposed
Excursie naar eigen tentoonstelling op locatie
Amtrium is een samentrekking van de woorden ‘Amsterdam’ en ‘atrium’. Dit laatste woord komt uit het Latijn en duidt een open binnenplaats in een gebouw aan, waar van boven daglicht naar binnen kan vallen. Het is dan ook precies het bestaan van meerdere atria waardoor het nieuwe Amtrium gekenmerkt wordt. Op één van deze atria op de tweede verdieping, open en licht dankzij een glazen dak, bevindt zich de tentoonstelling RAI Exposed.
Het eerste dat opvalt als men de tentoonstelling binnenloopt, is een hoge bi die het trotse middelpunt van de zaal vormt. De hoge bi vertelt, in combinatie met een groot bladerboek met historisch beeldmateriaal, het verhaal van de oprichting van de RAI 120 jaar geleden. De RAI, die destijds nog de Nederlandsche Vereeniging De Rijwiel-Industrie (RI) heet, vraagt met tentoonstellingen in het Paleis voor Volksvlijt aandacht voor rijwielen – en later ook automobielen.
Bij het in 1922 uitwijken naar het gebouw van de Oude RAI aan de Ferdinand Bolstraat, neemt een zwevende fotowand het stokje in de tentoonstelling over. Het blijkt dan dat er niet alleen beurzen in de RAI gehouden zijn, maar ook talloze concerten, herdenkingen en maatschappelijke acties. Evenementen zoals de Huishoudbeurs en AutoRAI blijven echter waar de RAI bekend om staat. Hierover wordt meer informatie gegeven op de lange, bedrukte ‘beurstafel’ achterin de zaal. iPads met historische filmbeelden en een wand met reproducties van affiches dienen als illustratiemateriaal.
De conservatoren zijn uiteraard niet alleen geïnteresseerd in de geschiedenis van de RAI, maar ook in de totstandkoming van de tentoonstelling. De tentoonstelling is namelijk met beperkte middelen tot een flexibel geheel gemaakt. De fotowanden hangen bijvoorbeeld met magneten aan het plafond. Want mocht de zaal verhuurd worden, dan is het zaak dat alles snel opgeborgen kan worden – en eventueel daarna weer tevoorschijn gehaald. Een moderne manier van tentoonstellen, geheel conform de wensen van de zakelijke wereld, waar de RAI een belangrijk onderdeel van uitmaakt.
Het meeste bekijks trok echter wel de beurstafel, gemaakt van ongelakt hout en bedrukt met historisch beeldmateriaal en begeleidende teksten over de meest bekende beurzen. Informatief en handig, want je kunt er ook gewoon een kopje koffie aan drinken, wat we natuurlijk gelijk deden. Tegelijkertijd heb je iets te zien en te lezen. Misschien ook iets voor in ons museum? De conservatoren waren in ieder geval enthousiast.
Bij de opening van deze tentoonstelling is er een #020today verschenen over de geschiedenis van de RAI.
283 keer bekeken