De audiotour van Publieke werken is gratis beschikbaar op izi.TRAVEL.
Stationsplein
Het ontwerp van het station is van de hand van Pierre Cuypers, die ook het Rijksmuseum ontwierp. De gebouwen vertonen een opvallende gelijkenis. De neogotische stijl van Cuypers was velen een doorn in het oog en het station werd dan ook een 'Fransch klooster' genoemd. De afbeeldingen geven je een idee hoe het gebied eruitzag vlak na het gereedkomen van het station.
Victoria Hotel: Prins Hendrikkade
Bij de opening in 1890 bestond het hotel alleen uit het witte gebouw op de hoek van de Prins Hendrikkade en het Damrak en behoorde het tot de modernste hotels van de stad. Er was bijvoorbeeld een hydraulische lift en elektrische verlichting. De huisjes, die hebben plaatsgemaakt voor het hotel, behoorden tot de oudste van de stad. In de afbeeldingen kun je een schilderij zien met de oude situatie. Het huis op de hoek werd ook wel het Huis met het Torentje genoemd en stamde uit 1633.
Victoria Hotel: Damrak
Friedrich Ebert, de compagnon van Henkenhaf, is ook een historisch figuur. Over zijn verblijf in Amsterdam is echter minder bekend. Hij verbleef tussen 1884 en 1886 op Damrak 5. Daarna ging hij naar Heidelberg, waar hij samenwerkte met de broer van Johann Henkenhaf, Jakob Henkenhaf. Ten tijde van de bouw van het Victoria Hotel was Ebert dus waarschijnlijk niet in Amsterdam.
Herengracht 24
Voordat Johann Friedrich Henkenhaf naar Amsterdam verhuisde, woonde hij in Den Haag. Daar bouwde hij tussen 1884 en 1885, samen met Friedrich Ebert, het Kurhaus in Scheveningen. Tijdens een grote brand in september 1886 werd dit gebouw echter grotendeels verwoest en moest het herbouwd worden. Deze ervaring bracht hen ertoe om het 'enige onbrandbare hotel van Nederland' te bouwen: Het Victoria Hotel.
Aanleg Raadhuisstraat
De aanleg van de Raadhuisstraat is meerdere malen vastgelegd door de schilder en fotograaf George Hendrik Breitner. Op het hier getoonde schilderij zie je de werkzaamheden op de Prinsengracht met in de achtergrond de Westerkerk. De foto’s geven een mooi beeld van de Raadhuisstraat vlak na de voltooiing, iets waar we nu alleen verlekkerd naar kunnen kijken.
Hoofdpostkantoor
Het Hoofdpostkantoor van Amsterdam is gebouwd in een stijl die typisch is voor veel postkantoren in Nederland aan het einde van de negentiende eeuw. C.H. Peters, de architect van dit gebouw, heeft nog 120 andere postkantoren ontworpen in deze 'Postkantorengotiek'. Op de afbeeldingen zie je hoe het gebouw erbij stond aan het begin van de twintigste eeuw: de straat tussen het Paleis op de Dam en het Hoofdpostkantoor lag er nog rustig bij.
De Dam
Op de Dam werd op 27 augustus 1856 het ‘Gedenkteken van de Volksgeest van 1830’ onthuld, in de volksmond al snel bekend als ‘Juffrouw Eendracht’ of ‘Naatje’. Het monument herdacht de Tiendaagse Veldtocht en stond symbool voor de Nederlandse volksgeest en eenheid. In 1914 werd het monument al weer afgebroken. Het beeld dat inmiddels ernstig door het weer was aangetast, moest wijken voor de ‘elektrieke tram’.
Hotel Krasnapolsky
Het Krasnapolsky stond in de negentiende eeuw bekend om zijn keuken. Er waren volgens de Amsterdammers ‘geen lekkerder pannekoeken dan gebakken door de schoonzuster van Kras’. De pannenkoeken waren zelfs zo populair dat Mathilde Volmer, de schoonzuster, meer dan 200 pannenkoeken per avond maakte voor de hongerige gasten.
Damrakboulevard
De kwestie van de toegang tot Amsterdam is nog steeds actueel. De stad Amsterdam is daarom nu een project gestart: de Rode Loper. Het traject van het Damrak tot de Nieuwe Vijzelgracht moet een visitekaartje afgeven aan zowel bezoekers als bewoners van de stad. Een boulevard door Amsterdam behoort niet tot de plannen. Jammer?
De audiotour van Publieke werken is gratis beschikbaar op izi.TRAVEL.